Ga naar hoofdinhoud

Code 95 voor iedereen!

Het afgelopen paasweekeinde werd ontsierd door een aantal heftige verkeersongevallen, die het leven eisten van in totaal negen jonge mensen. Dramatisch. Het zal je kind maar zijn en er zal maar bij jou worden aangebeld op de morgen van Eerste Paasdag, wat juist een dag is om nieuw leven te vieren.

In de week voorafgaand aan Pasen publiceerde onder meer het CBS cijfers over verkeersdoden in Nederland. Dat aantal stijgt weer, tegen de trend en ook de ambitie van de overheid in om het aantal verkeersdoden te laten dalen, het liefst tot nul natuurlijk. In mijn zaterdagkrant werd een panel van veronderstelde wijzen gevraagd hoe jongeren beter begeleid het verkeer in konden gaan. Het panel wist het wel: jongeren maar met een beperkt aantal pk laten rijden, of onder begeleiding van een volwassene laten rijden en nog veel meer goedbedoelde adviezen kwamen langs.

Wat ik volkomen miste in de discussie over verkeersveiligheid was de focus op ouderen. En dan bedoel ik niet eens bejaarden, maar ook dertigers, veertigers en vijftigers. Waar is de kritische blik en het toezicht op hun rijvaardigheden? Ik zit veel op de weg en zie automobilisten geregeld (heel) rare capriolen uithalen. Een blik in de auto leert dan dat er lang niet altijd een jongere achter het stuur zit. Meestal niet zelfs. Vreemd gedrag in het verkeer is van alle leeftijden, zo blijkt in de praktijk. Daarom vind ik het vreemd dat er niet meer gehamerd wordt op verscherpt toezicht op de rijvaardigheid van de Nederlandse automobilist in het algemeen. Passeer je de grens van 75 jaar, dan wordt je gekeurd voor je rijbewijs en dan wordt het (als het goed is) verlengd. Maar ben je dertiger of veertiger, dan gaat iedereen er maar vanuit dat je het allemaal wel weet en kun je je naar eigen inzicht op de weg begeven, met ronduit gevaarlijke situaties als gevolg. Kijk maar eens bij invoegstroken, hoe onbeholpen sommige mensen invoegen.

Ben je vrachtwagenchauffeur en is rijden je vak, dan wordt je geacht je vaardigheden bij te scholen via Code95. Doe je dat niet, dan mag je je beroep niet uitoefenen. Ik vind het concept van Code 95, bijscholing dus, wel een optie voor alle automobilisten. Waarom moet je bij verlenging van je rijbewijs niet kunnen aantonen dat je de afgelopen pakweg 5 jaar 2 of 3 bijscholingscursussen hebt gevolgd? Een anti-slipcursus, een cursus verhoogde rijvaardigheid, een updatecursus over verkeersregels of een extra examen. Het lijkt mij nuttig voor iedereen en het kan zomaar leiden tot een sterke verbetering van de verkeersveiligheid en minder verkeersdoden. En dat is iets wat we allemaal willen, elke dag van het jaar.    

7 reacties op “Code 95 voor iedereen!

  • Arthur Lodeweegs

    Ga er dan ook eens voor zorgen dat de code 95 cursussen aansluiten op de praktijk met evt. een klein examen. Nu doen wij 4 zaterdagen , 4 x de chauffeursdag of lading zekeren. Je reinste kolder, zonde van de tijd en nog steeds geldverspilling !!

    1. Gerard Bouwman

      En ze leren zelfs wat gezond eten is. Wat heeft dit nou met verkeer te maken. Ik ben al 48 jaar buschauffeur maar code 95 gaat heel veel over truck chauffeurs.

  • van Mierlo

    Die code 95 zal er niet veel aan toevoegen aan de ongelukken, hoe veel vrachtwagen ongelukken gebeuren er wel niet ondanks code 95.
    Het is een puur mentaliteit wat er heerst onder het verkeer.

  • Ik heb toch wel iets andere gedachten bij code 95 dan meneer Velthoven.
    Had U het over rijvaardigheid? Ah…Ik ook !

  • Gerard Bouwman

    Veel meer politietoezicht, dat helpt beter dan wat ook. Weghufters een zware boete geven en niet dat lullige gedoe met flitspaaltjes als je eens 3 km. te hard rijd een boete op de mat hebt liggen. Daarentegen het appen en telefoneren achter het stuur bekeuren met €1000,-

  • Ger Donners.

    Moet ik op mijn 71 jr nog code 95 laten verlengen? Dwz € 1000,- betalen voor doelloze cursussen die geen meerwaarden hebben. Lijkt op het betalen van een aanwezigheidspremie zoals het in de wandelgangen wordt aangegeven.

  • Paul Both

    Moeten we code 95 nog serieus nemen ?
    Als je ziet welke zaken allemaal (kunnen/mogen) mee tellen om aan je Code 95 punten te komen, lig je in een deuk en twijfel je aan de verstandelijke vermogens van de bedenkers hiervan.
    Wetten en regels handhaven en weg met taakstraffen voor verkeersdelicten. Veel zwaarder en consequent straffen zoals door Ger Bouwman al aangegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer