Ga naar hoofdinhoud

De zin en onzin van 100 km per uur

De stikstofproblematiek heeft de overheid zover gekregen: binnenkort mogen alle personen- en bestelauto’s nog maar 100 km per uur op de snelweg. Overdag dan, want ’s vanaf 19.00 uur ’s avonds tot 6.00 uur ’s morgens mag alsnog het gas erop. Hoeveel zin heeft die snelheidsverlaging nu?

130 km per uur rijden is sneller dan 100 km per uur. Dat is een feit, dus veel automobilisten denken dat de snelheidsbeperking hen tijd gaat kosten. Want als je vroeger met een uurtje op je bestemming was, moet je nu nog 30 km. Maar dat is niet zo. Niemand rijdt 130 km per uur gemiddeld. Zeker overdag, met veel verkeer op de weg, kom je vaak niet boven de 110 km per uur gemiddeld. Het tijdsvoordeel van 130 km per uur is dus te verwaarlozen. Nu.nl deed een aardige test en noteerde na 200 km rijden, met een auto op 130 km/h en een op 100 km/h, precies 13 minuten verschil. En wie rijdt er nu vaak stukken van 200 km ineens? Time is on our side.

Het voordeel is groter waar het gaat om de files. Met 100 km/u is het snelheidsverschil met trucks en ander verkeer lager en wordt er minder geremd en van baan gewisseld, waardoor er minder files ontstaan. Het is nu misschien minder goed voor te stellen, maar het wordt echt kalmer en overzichtelijker op de snelweg. En wellicht ook veiliger.

Foto: Rijkswaterstaat https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Dan naar de echte reden: de stikstofuitstoot. Die is, bij een lagere snelheid, ontegenzeggelijk lager. Maar het Mobiliteitsbeeld 2019 liet eerder deze week zien dat de sector verkeer en vervoer verantwoordelijk is voor ongeveer 10 procent van de totale stikstofuitstoot. Het RIVM heeft de uitstoot van het Nederlandse wagenpark becijferd op 6,1 procent. De verlaging van de maximumsnelheid zou slechts 0,34 procent reductie van stikstofneerslag opleveren. Dat is echt een marginale opbrengst dus.

Maar goed, het doel heiligt de middelen, vindt het kabinet. Iedereen gaat 100 km per uur rijden, dus woningbouw -en wegenbouwprojecten kunnen voortgezet of opgezet worden. En daar was het allemaal om te doen. Bouwprojecten staan of vallen echter met logistiek. Dus onder gejuich van de regering rijden straks extra veel trucks en bestelauto’s vol bouwpersoneel en -materieel naar de bouwlocaties. Benieuwd wat dat dan weer voor extra stikstofuitstoot oplevert…

Er had natuurlijk veel meer in deze maatregelen voor verkeer kunnen zitten. Een sloopregeling voor oude dieselauto’s bijvoorbeeld. Zeer succesvol in 2009 en 2010 (81.000 auto’s van de weg!), nu vanwege complexiteit afgeschoten. Of een verbod op de verkoop van scooters en bromfietsen met verbrandingsmotoren. Die maatregel is in veel Chinese steden met succes ingevoerd, maar een dergelijke voor de hand liggende aanpak wordt hier over het hoofd gezien.

De komende weken zijn de medewerkers van Rijkswaterstaat beredruk met het vervangen van alle borden langs de snelwegen. Al die medewerkers rijden daar met die dikke gele pick-ups naar toe, en al die borden worden betaald door de toch al geplaagde Nederlander. Maar ja, die houdt er straks nog meer en betere wegen en een hoop nieuwe gebouwen aan over. Denk daar maar eens over na als je rustig met 100 km/u voort zoeft…..

3 reacties op “De zin en onzin van 100 km per uur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer