Blog

Vrachtwagenchauffeur is het mooiste beroep van de wereld. Althans, dat hoor je vaak als je doorgewinterde truckers over hun vak hoort, online, of op in van die truckersbladen die weleens verward worden met TTM.nl. Maar de vrijheid en blijheid van het chauffeursvak bestaat natuurlijk voornamelijk nog in boekjes en in de hoofden van truckers.

De realiteit is heel anders. Vraag de gemiddelde ondernemer in de transportsector even naar chauffeurs en hij trekt wit weg. Daarna laat hij je zijn lijst met vacatures zien. Het chauffeurstekort neemt zulke ernstige vormen aan dat truckdealers (geen grap) de vraag krijgen of ze ook chauffeurs kunnen leveren bij dat mooie materieel. Onderweg is het ook niet zo leuk meer, met strakke rij- en rusttijden, een soms hectische planning en een gebrek aan parkeerplaatsen. Daarbij zijn er een toenemend aantal buitenlandse chauffeurs onderweg. Op zich niet erg, maar deze mensen, veelal afkomstig uit Oost-Europa hebben een andere moraal dan de gemiddelde Nederlander. Voordeel daarvan is dat ze hard werken (voor te weinig loon menen velen). Nadeel is dat ze anders kijken naar bijvoorbeeld alcoholgebruik. Rond Pasen vonden diverse ongevallen plaats met beschonken chauffeurs. Er was trouwens ook een Nederlandse chauffeur bij die drugs had gebruikt. Ik word ongelooflijk kwaad als ik dit soort berichten lees. Deze chauffeurs brengen niet alleen de verkeersveiligheid in gevaar, ze bezoedelen ook het imago van de transportsector. Hoe lang moeten we wachten tot een chauffeur onder invloed flink verongelukt en, laten we eens zeggen, vier kinderen mee de dood insleurt? Daar kunnen we niet op wachten. Als de transportsector echt professioneel wil overkomen, moet er nu actie worden ondernomen. Meteen, door de overheid. “We moeten met elkaar bespreken hoe we dit verder kunnen aanpakken”, aldus minister van Nieuwenhuizen. Nou, dat ik weet ik wel Cora. Een alcoholslot op elke vrachtwagen, om te beginnen. Eerst blazen, dan rijden. En wie ooit nog gepakt wordt met drank achter het stuur, is voor de rest van zijn leven zijn rijbewijs kwijt. Harde maatregelen? Ja, natuurlijk. Dit op zijn beloop laten en er willens en wetens verkeersslachtoffers mee creëren, dat is pas echt bezopen.

4 reacties op “Editorial: Drank & Drugs

  1. Sander F. schreef:

    Tja.. dan ook maar bij elke instap een speekseltestje doen om drugsgebruik te toetsen?

    Ik kan mij voorstellen dat er een roep om drastische maatregelen is. Maar telkens na een stop eerst blazen lijkt mij wel wat ál te omslachtig. Je schrijft zelf al over het ‘vermeende gevoel van vrijheid’ wat er al bijna niet meer is in dit vak..

    Wat misschien een idee kan zijn is de koppeling van het alcoholslot (als dat er dan toch moet komen) met de rustperioden van de tachograaf. Dus ná de wettelijk rust / pauze periode eerst blazen voordat de motor aanslaat.

    Tot slot.. volgens mij zijn de ervaringen met een ingebouwd alcoholslot bij veroordeelden nou niet een succes gebleken.. Kortom, de hardware zal ook nog wel verbeterd moeten worden, denk ik zo..

  2. Mark schreef:

    Er zullen best wat kleine ondernemers zijn voor wie 2000,- gewoon erg veel geld is. Die kopen bijv. een gebruikte vrachtwagen om te starten. Na verloop van tijd kopen ze wat nieuwers als de omzet wat stijgt. Dan moeten ze weer een nieuw alcoholslot kopen of het laten overbouwen.

    Een ander nadeel is een nog verdere verschuiving van kleine vrachtwagens naar (zwaar overbeladen) bestelwagens. Een dikke sprinter is nu al veel goedkoper en dat verschil zal dan nog groter worden.

    Misschien erop aandringen bij fabrikanten om dit standaard in te bouwen bij nieuwe trucks. Tijdens de rijopleiding mag er ook wel wat meer aandacht voor komen. Volgens mij heb ik er maar een theorievraag over gehad.

    Ik las iets over techniek die alcohol op een afstandje ook al ruikt. Hopelijk gaat dat wat worden.

  3. Mark schreef:

    Het chauffeurstekort is voor mij een mysterie. Waar is dat tekort dan?

    Stel ik mail naar aanleiding van een vacature met de beleefde vraag of ze ook open staan voor beginnende chauffeurs dan krijg ik nieteens een reactie terug. Het valt me echt op hoeveel bedrijven gewoon niet de moeite nemen om een beleefde email van een geinteresseerde chauffeur te beantwoorden.

    Verder zou het helpen als bedrijven nieuwe mensen iets uit zouden willen leggen. Bijv. bij veel vacatures staat ‘minimaal 2 jaar ervaring op een betonmixer / autolaadkraan etc. Dan vraag ik mij af hoe krijg je die 2 jaar ervaring als je als je niet de kans krijgt om ervaring op te doen.

    PS Een vriendin van me is fietskoerier bij Foodora en die verdient meer dan een beginnende vrachtwagenchauffeur. Dat geeft toch te denken.

  4. ALEX schreef:

    vrachtwagenschaufeur is geen knelpuntberoep maar gewoon een strontberoep aan minimum loon .boekhouder. chaufeur. mekanieker.paaltje om tegen te plasen alemaal voor een paar cente.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven