EDITORIAL - De krantenflitsbezorger • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

EDITORIAL – De krantenflitsbezorger

Het was ooit mijn allereerste baan: een krantenwijk. Niet eens een ochtendkrant, maar een huis-aan-huis-krant: het Groot Vlaardingen. Twee middagen per week laadde ik de zware krantentassen op de fiets van mijn moeder vol en zwabberde door mijn wijk. Ik verdiende er mijn eerste eigen geld mee en voelde me de koning te rijk.

Tot zover het sentiment, want de realiteit is hard. De jeugd van tegenwoordig is niet meer te porren om wat voor krant dan ook te bezorgen. Er is een chronisch tekort aan krantenbezorgers. Tien tot 20 procent van de krantenlezers krijgt hun krant te laat of zelfs helemaal niet. Volgens dagbladuitgeverijen DPG Media (AD, Volkskrant) en het Mediahuis (Telegraaf, NRC) is het momenteel zo erg dat een bonus van 1000 euro voor nieuwe krantenbezorgers geoorloofd is.

De uitgeverijen zullen het allemaal wel heel goed weten, maar ik snap iets niet. We hebben tegenwoordig toch uiterst geavanceerde, datagestuurde logistiek die de wensen van het individu bijzonder goed weet te bedienen? Als ik anno 2022 in de keuken sta en tijdens het koken kom ik er achter dat ik de doperwtjes vergeten ben, dan open ik een app op mijn smartphone, toets wat in en uit een darkstore worden de doperwtjes – FLITS! – binnen 15 minuten bij me thuis gebracht.

Als de logistiek zo verfijnd en op maat is, waarom lukt het dan niet die ochtendkrant te bezorgen? Dat is niet eens on-demand, maar elke morgen hetzelfde product, hetzelfde tijdstip, hetzelfde adres. Hoe moeilijk kan het zijn, krantenuitgevers? Leg je kranten ’s ochtends vroeg neer bij Gorillas of Flink en ze bezorgen ze supersnel.

Ik weet niet of deze flits uit mijn brein dé oplossing is voor het logistieke probleem van de uitgeverijen, maar als dat zo is, geef die bonus dan maar aan een goed doel. Enneh… ik lees wel in de krant of het gaat lukken. Veel succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer