fbpx Ga naar hoofdinhoud

Editorial: Diesel overboord?

Die goede oude Rudolf, hoe zou hij zich voelen? Nee, ik heb het niet, zo met de Kerstdagen voor de deur, over het roodgeneusde rendier. Ik heb het over Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor. Zijn uitvinding, patentnr. 67207, is nog altijd de basis van het internationale wegtransport.

Diesel zit echter een beetje in het verdomhoekje. Dieselmotoren zijn ‘vies’, heeft iemand bedacht, en die gedachtegang loopt nu een beetje uit de hand. ‘Diesel Bedankt!’ en ‘Death of diesel’ wordt er al geroepen door voertuigfabrikanten. Zeker, er zijn met bijvoorbeeld LNG en elektriciteit alternatieven op de markt voor groot en klein transport. Maar laten we nou niet doen alsof de dieselmotor zijn beste tijd gehad heeft. De verbrandingsmotor is namelijk nog lang niet uitontwikkeld. Cummins liet dit jaar een motor zien die al kan voldoen aan Euro 7. Er valt met beter lucht- en warmtemanagement nog heel veel efficiency te winnen. Cummins slaagt er bijvoorbeeld al in vrijwel alle NOx om te zetten in schoon gas. En Bosch liet eerder dit jaar al zien componenten voor een dieselmotor te kunnen leveren waarmee hij tien keer schoner is dan de emissie-eisen die in 2020 gaan gelden. Er wordt zelfs al gesproken van een dieselmotor die CO2-neutraal is. Dat is met een brandstof als HVO misschien wel sneller te verwezenlijken dan wij allemaal denken. Saillant detail: Robert BoschGmbH ontwikkelde ooit de inspuitpomp waarmee dieselmotoren voor vrachtwagens succesvol werden. Ik wil maar zeggen: achter alle negatieve publiciteit werken engineers gewoon hard door aan nieuwe ontwikkelingen.

Rudolf Diesel verdween in september 1913 van een schip tijdens een overtocht van Antwerpen naar Harwich. Onder verdachte omstandigheden ging hij overboord. Zelfmoord, of is Diesel het hoekje om geholpen? We staan misschien wel op een kruispunt in het bestaan van de dieselmotor. Ik geloof echter dat de dieselmotor nog een lang en gelukkig leven tegemoet gaat.

#rudolf
#death
#doorgaan

2 reacties op “Editorial: Diesel overboord?

  • Arjan Velthoven

    Ingezonden reactie van een externe bron:

    De diesel is beslist niet afgeschreven. Sterker, voor de reducering van CO2 is de zelfontbrander onmisbaar. Misschien moeten we van het ‘woord’ diesel af. Diesel is besmet, maar het verbrandingsprincipe en het hoge rendement niet. Er moet nagedacht worden over een nieuwe benadering (strategie). Te denken valt over een designbrandstof, een blend van fossiel, bio en synthetisch. Uiteraard moet meer aandacht worden besteed aan ‘fijnstof’, echter de zelfontbrander is naar mijn overtuiging nog lang niet afgeschreven. De tijd moet hiervoor rijp zijn. Alles en iedereen is thans gefocust op elektrisch. Vanzelfsprekend liggen daarvoor kansen in stedelijke gebieden, maar de inzet van vervoermiddelen is vele malen breder dan het stedelijk gebied. Diesel in de ban, welkom aan een herrezen zelfonbrander en wie bedenkt een aansprekende naam voor de eerder beoogde designbrandstof als vervanger van de ‘vervuilende’ diesel. En met de feestdagen voor de deur: Proost op de nieuwe diesel, die we gewoon anders moeten benoemen. Uiteindelijk is het een marketingverhaal.

    Het idee van die designbrandstof is overigens niet van mijzelf, maar komt uit de koker van Scania die circa 10 jaar geleden hierover sprak. Toen lag er echter nog geen schaduw over het imago van de diesel. Gezien de publicaties van vandaag over de drastische verlaging van de CO2-uitstoot, is een discussie over de voordelen van de zelfontbrander wel actueel.

  • Big Rick

    Ik rijd tegenwoordig B7,is een stuk schoner!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer