Nieuws

Het Europees Parlement stemde een aantal weken geleden over onderdelen van het Mobility Package en natuurlijk was er meteen al weer een hoop om te doen. De Oost-Europese concurrentie werd hiermee de nek omgedraaid, vond de een, maar de ander vond de maatregelen juist niet krachtig genoeg. Ik heb de maatregelen nog eens doorgelezen en vond dat er wel verstandige dingen in stonden.

Het oprekken van de wekelijkse rust van één keer in de twee naar één keer in de drie weken bijvoorbeeld. Blijkt sowieso al de praktijk te zijn bij veel Oost-Europeanen, dus dan gaan ze misschien eens echt even terug naar de thuisbasis. Het aanpakken van de ‘Polensprinters’, bestelauto’s uit Oost-Europa  die tot op heden alle regelgeving ontweken, nog zo’n voorbeeld. Het stellen van duidelijker regels rond cabotage, ook niet verkeerd. En natuurlijk, het toestaan van cabinekamperen tijdens de 45 uurs rust, maar dan wel op een bewaakte parking. Dat is gewoon luisteren naar de praktijk, want chauffeurs in een hotel, dát was pas een slecht idee. Maar goed, ik hoor nog steeds politici roepen dat de cabine van een vrachtwagen niet de plek kan zijn waar je de nacht doorbrengt. Gelukkig nam Europarlementariër Wim van de Camp de proef op de som en besliste anders. Maar het meest verbazende blijf ik vinden dat er nog steeds mensen zijn die denken dat we ooit weer van Oost-Europese transporteurs en chauffeurs afkomen. Een waanidee! Zolang er in de EU vrij verkeer van goederen en diensten is, blijft dat het geval. En zolang het inkomen van een Oost-Europese chauffeur is opgebouwd uit een laag basisloon en een hoge onbelaste onkostenvergoeding, is hij veel goedkoper dan die paar Nederlanders die nog chauffeur willen zijn (of worden). Dan kun je wel honderd nieuwe wetten verzinnen, maar dan nog  zie je die Oost-Europeaan altijd weer terug… en terug… en terugkomen.

#polensprinters
#cabotage
#cabinekamperen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven