EDITORIAL: Gespleten tong • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

EDITORIAL: Gespleten tong

Vorige maand maakt de Europese Commissie nieuwe emissie-eisen bekend voor personenauto’s, bestelauto’s, vrachtwagens en bussen. De Euro 7-norm moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en ik roep hierbij Europarlementariërs op eens even heel goed naar de voorgestelde norm te kijken. Er is vanuit de truckindustrie flink wat kritiek gekomen op deze nieuwe Euro 7-norm, en dat is niet onterecht. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_5_11]

door Arjan Velthoven – hoofdredacteur TTM.nl

Ik ben overigens niet geheel pessimistisch over Euro 7. De toevoeging van limieten van emissies van banden en remmen en het toezicht op de levensduur van accu’s van elektrische voertuigen juich ik van harte toe. Maar waar het om uitstoot gaat, spreken de Europese beleidsmakers toch duidelijk met gespleten tong. Want enerzijds vragen ze de internationale truckindustrie en dus ook de transportsector om zo snel mogelijk over te schakelen naar emissievrij transport in de vorm van batterij-elektrische en waterstoftrucks. En nu moet ook nog de NOx-uitstoot van dieseltrucks omlaag. Met maar liefst 56 procent in 2035. Dat zijn weliswaar indrukwekkende percentages, maar ze zijn genomen van de uitstoot volgens Euro 6. En dat is nu precies het probleem: Euro 6 (of Euro VI als je het goed wilt zeggen) voor trucks was al enorm schoon. Zeker waar het gaat om NOx en roetdeeltjes zijn de nabehandelingssystemen tegenwoordig zo goed dat er al vrijwel niets meer uit de uitlaat komt. Met Euro 7 wil de Europese Commissie bereiken dat er niet vrijwel niets uit de uitlaat komt, maar nog eens de helft van vrijwel niets. Kortom: een enorme inspanning voor een relatief klein resultaat. En vooral: een enorme financiële inspanning. Tientallen miljoenen euro’s die ook besteed kunnen worden aan de verdere ontwikkeling van emissievrije techniek, moeten nu besteed worden aan een dieselmotor die de politiek zelf al doodverklaard had.

Ik kan me goed voorstellen dat de truckfabrikanten op hun achterste benen staan. Zij suggereren dat met het vernieuwen van wagenparken en het verwijderen van Euro 3, Euro 4 en Euro 5 voertuigen van de Europese wegen pas echt grote winst te behalen valt. Ga dat’s uitrekenen, wetenschappers van bijvoorbeeld TNO, en stuur de uitkomsten maar naar het Europees Parlement. Het is nog niet te laat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer