EDITORIAL: Influencers • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

EDITORIAL: Influencers

In de auto op weg naar een afspraak. Ik luister het journaal op het hele uur dat melding maakt van een meisje dat om het leven is gekomen in Den Haag. Bij een dodehoekongeluk, vrachtwagen vs. meisje op fiets. Van woede en onmacht sla ik op mijn stuur. Wéér een dodehoekslachtoffer, onnodig! Ik kan het niet voorkomen dat er iets door mijn gedachten flitst wat niet netjes is: ’t was zeker geen volger van Dylan Haegens! [INHOUD | INDEX TTM2021_5_10}

Dylan Haegens is een influencer, een YouTuber. Mateloos populair bij de jeugd, hij heeft 1,86 miljoen abonnees op YouTube. Deze Dylan werd onlangs ingehuurd door de campagne Veilig op Weg – Blijf uit de Dode Hoek. Op zich een prima initiatief, maar als je dan ziet hoe het uitgevoerd wordt. In het filmpje dat Haegens heeft gemaakt, is te zien hoe hij ‘een dag als vrachtwagenchauffeur’ beleeft. Dat gaat op een irritant lollige manier. Toch ben ik blijven kijken en ik zag dat het chauffeursvak weer eens werd geridiculiseerd met ‘broodje bal’ en ‘truckersliedjes’. De dodehoek, die kwam een paar keer sporadisch aan bod. Aandacht voor de dode hoek is prima, maar hou het aub bij de lessen op school, en niet alleen vanaf groep 7 en 8. Truck op het schoolplein en praktijksituaties laten zien. En als je toch een filmpje wil laten zien, er zijn prachtige Lego-animaties over de dode hoek op YouTube te vinden.

In een poging om vrachtwagenchauffeurs te vinden is ook Martijn ‘Knippie Knippie’ Kuipers ingeschakeld voor de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Onder meer in een promovideo met de immer presente Tom Coronel prijst hij het chauffeursvak aan. Kuipers gaat ook af en toe op stap met chauffeurs. Maar al die goedbedoelde – dure – filmpjes met influencers laten een paar aspecten liggen die ik wel van echte chauffeurs uit de praktijk hoor: dat je in tijden van COVID je behoefte op een Dixie moet doen, dat je na een lange werkdag om 18.00 van je planner nog een extra distributierit in je mik geschoven krijgt en dat je veel overuren moet maken om een beetje loon te krijgen. Laten we nou eerst eens zorgen dat chauffeurs een fatsoenlijk basisloon krijgen voor die vele uren achter het stuur. Dat trekt misschien jeugd aan. Want zoals de zaken er nu voor staan, kun je beter influencer worden dan vrachtwagenchauffeur…

#invloed
#filmpje
#basisloon

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer