Ga naar hoofdinhoud

EDITORIAL – Krokodillentranen

‘We have big order, very big order. From the Netherlands!’ De Chinese medewerkers van BYD waren zeer enthousiast toen ik in november op bezoek was bij BYD in Shenzhen. ‘It is from… eeh..’ IJssel-Vechtstreek was iets te moeilijk om fatsoenlijk uit de mond te krijgen voor de Chinezen, maar hun vreugde was er niet minder om. 259 elektrische bussen, de grootste Europese order ooit!

Zo blij BYD was, zo teleurgesteld was de Nederlandse VDL Groep. Topman Wim van der Leegte schreef de frustatie van zich af in Het Financieele Dagblad. Hoe was het toch mogelijk dat een Nederlands OV-bedrijf – overigens dochter van het Franse Keolis – koos voor een Chinees product? Was er dan geen oog voor het Nederlandse product en de Nederlandse werkgelegenheid? De emoties van VDL werden in de weken daarna veelvuldig ge-echoot in de Nederlandse media. De tendens was telkens hetzelfde: hoe kon een Chinees product nu prevaleren boven een Nederlands product? Dat kon alleen maar door goedkope Chinese arbeid, hoge Chinese importheffingen en overheidssubsidie.

Daar zit een kern van waarheid in, maar de plank werd verder veelvuldig mis geslagen, ook door Van der Leegte. BYD is namelijk geen Chinese start-up of zo, maar een wereldomspannend technologiebedrijf dat bijvoorbeeld zijn eigen accufabriek heeft, waarmee het zich in hoge mate onderscheidt van andere autofabrikanten. BYD opereert al vanaf 1998 in Europa en heeft zijn EU-hoofdkantoo, inclusief een stevige R&D afdeling, in Nederland. Produceren doet BYD in China, maar ook in Europa, in Hongarije en Frankrijk. Het bedrijf is van Chinese origine, maar heeft dus al lang voet aan de grond gekregen in Europa. Toen BYD net in Europa arriveerde, heeft het zich overigens gemeld bij VDL, om te zien of er kansen waren op samenwerking. Maar de trotse Brabanders waren niet geïnteresseerd in ‘dat Chinese bedrijf’.

Dan moet je nu, als die Chinezen succesvoller blijken dan jij zelf, geen krokodillentranen huilen. En misschien eens goed in je geheugen graven. Want ja, in  vele projecten wordt BYD gepusht door de Chinese overheid, maar overheidssteun is VDL ook niet vreemd. Toen het bedrijf het noodlijdende NedCar wilde overnemen gebeurde dat ook niet nadat de Nederlandse overheid te hulp moest schieten met vele miljoenen euro’s. 

#brabant
#huilie
#china

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer