Ga naar hoofdinhoud

EDITORIAL – Progressie

De al vele jaren sluimerende belofte van vrachtwagens met elektriciteit (met mogelijk een brandstofcel) voor de aandrijving lijkt eindelijk ingelost te worden. De ene na de andere fabrikant kondigt nu serieproductie aan van elektrische dan wel waterstoftrucks. De DAF CF Electric, al een tijdje te bestellen, komt met zijn nieuwe accupakket dubbel zo ver. Mercedes-Benz gaat de eActros, de afgelopen jaren intensief getest, volgend jaar leveren. En Volvo Trucks heeft de eerste exemplaren van de Volvo FE en FL inmiddels afgeleverd aan Nederlandse vervoerders. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

[INHOUD_INDEX: TTMnl2020_5_12]

Tijdens de ontwikkeling van deze elektrische vrachtwagens keken vervoerders veelal met argwaan naar de elektrische truck. Want tja, wanneer zou je zo’n emissievrije vrachtwagen nodig hebben? Geen gemeente (behalve Amsterdam dan) die concrete doelen stelde wat betreft emissievrij rijden. Dat is nu veranderd. Gemeenten kunnen nu een emissievrije zone instellen per 2025. Dat moeten ze dan wel minimaal 4 jaar van te voren laten weten, dus eens zien wie zich in 2021 meldt. Niet bang zijn dat je al in 2025 aan de elektrische truck, met ouder materiaal mag nog een paar jaar worden doorgereden.

Een ander struikelblok is nog niet uit de weg geruimd. Elektrische en waterstoftrucks zijn schreeuwend duur. 300.000 tot 600.000 euro zijn bedragen die ik hoor noemen. Hoe veel je ook rijdt, daar kan geen vervoerder geld mee verdienen. Er moet dus geld bij, en wel van overheidswege. Subsidie dus. Naar verluidt werkt staatssecretaris Van Veldhoven met haar kompanen hard aan een geldelijke tegemoetkoming. Die zou dan eind dit jaar beschikbaar moeten zijn. De 500 miljoen euro die de bouwsector de komende tien jaar krijgt om stikstofreductie te realiseren met emissievrije voer- en werktuigen is een mooi begin.

U leest het… er is nog veel sprake van ‘volgens plan’ en ‘zou moeten’, maar voor het eerst krijg ik een beetje het gevoel dat er ook door de overheid in de juiste richting wordt gewerkt. Ik hoop van harte dat Nederland in dit opzicht zich weer eens van zijn beste kant kan laten zien. De kant van innovatie en ondernemerschap. Zodat als die ondernemer ’s avonds zijn truck aan een laadpaal legt (welke laadpaal? Da’s nog wel een aandachtspuntje ja) hij tegelijk wat euro’s zijn broekzak in hoort rinkelen.

#emissievrij
#subsidie
#welkelaadpaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer