EDITORIAL - Wat is de weg uit de LNG-impasse? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

EDITORIAL – Wat is de weg uit de LNG-impasse?

Ongeveer een maand nadat TTM.nl samen met vervoerders de noodklok luidde over de hoge gasprijs en wat dat betekent voor de businesscase van die vervoerders, komt ook branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) met de waarneming dat de LNG-prijzen door het dak gaan.

door Arjan Velthoven, hoofdredacteur TTM.nl

En nu gaan ze echt door het dak, want inmiddels kost een kilo LNG 2,50 euro. Toen TTM.nl haar artikel schreef, ruim een maand geleden – net voor de kerst, was dat nog 2.08 euro. Toen al klaagden sommige vervoerders dat elke kilometer met zo’n hoge prijs geld kost in plaats van  het geld oplevert – dat is nu alleen nog maar erger.

TLN zegt nu in gesprek te gaan met de ‘desbetreffende departementen’ over compensatiemogelijkheden. Ik wens ze veel succes. Nadat het verzoek van SGP om de accijnssubsidie eind vorig jaar werd afgefakkeld, verwacht ik weinig medeleven en toeschietelijkheid van het kabinet. En dat lijkt TLN zich ook wel te beseffen. “Een teruggaveregeling voor fossiele brandstoffen vormt echter in deze tijd van klimaatplannen voor overheden en politici een controversieel onderwerp”, schrijft het op haar website.

Dus wat dan nu? Zwaaien naar LNG? Vervoerders die de vloot LNG-trucks met zwaar verlies kunnen afschrijven? Er is misschien nog een kans: bio-LNG. Het past weliswaar niet helemaal in de zero-emissie-filosofie van de overheid, maar dat is waterstof in een ICE ook niet, en daar wordt ook medewerking aan verleend. Het Nationaal LNG-Platform heeft de naam veranderd naar Bio-LNG Platform, en dat is niet voor niets natuurlijk.

Met bio-LNG kan de transportsector bijdragen aan het halen van duurzaamheidsdoelstellingen, maar dan wordt er wel een pro-actieve houding van de regering verwacht. En dan bedoel ik niet het laten openen van de eerste bio-LNG installatie door Koning Willem-Alexander, maar ècht meewerken. Niet dwarsliggen, zoals het negeren van het advies van het Bio-LNG Platform over het transport van groen gas via het gasnetwerk voor de productie van bio-LNG. Dat getuigt niet echt van een welwillende houding.

We zullen zien of het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat of andere ‘departementen’ oor hebben voor de argumenten van TLN. Ik vrees met groten vreze… Totdat er meer duidelijk is over compensatie, subsidie dan wel nieuw beleid zou ik als vervoerder eventjes geen enkele nieuwe LNG-vrachtwagen kopen…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer