Uitgelicht

Hoe complexer de toeleveringsketen (supply chain), hoe groter de kans op problemen. Door het inzichtelijk maken van de processen is het mogelijk om de complexiteit van de logistieke keten tegen te gaan. Dit gebeurt door prestaties te monitoren en manieren te zoeken om die prestaties te verbeteren op basis van data. Het verzamelen van data is dus geen doel op zich, maar een middel om de supply chain te optimaliseren. Waar vind je die data in de keten en hoe zet je die berg aan data om tot waardevolle en bruikbare inzichten?

door Ron Verhagen, Director Solution Consulting bij BluJay Solutions

De supply chain is een samenspel van meerdere partijen, waarbij leveranciers, magazijnen, vervoersbedrijven en derde partijen aan elkaar worden gekoppeld. Zij zorgen er allemaal voor dat producten op hun eindbestemming arriveren, met eigen diensten rondom hetzelfde product. Iedere partij genereert data gedurende dit proces. Denk bijvoorbeeld aan het aantal orders, de afgelegde kilometers, voorraad in het magazijn, vertragingen of de totale levertijd. Alles is te meten, maar dat wil niet zeggen dat je er direct slimmer van wordt.

Verzanden in een berg aan gegevens

Deze gegevens kunnen helpen om processen te verbeteren, maar daar ligt ook meteen het gevaar van het werken met een enorme hoeveelheid data. De kans bestaat dat je verzandt in die steeds groter wordende berg aan gegevens, ook wel big data genoemd. Een onderzoek van Accenture laat bijvoorbeeld zien dat 97 procent van het hogere management begrijpt dat big data kan worden gebruikt om de supply chain te verbeteren, maar dat slechts 17 procent daadwerkelijk analyse-oplossingen gebruikt.

Een van de redenen waarom big data-analyse niet wordt gebruikt, is het gebrek aan specifieke kennis. Analyse vraagt om expertise in het vinden, bewerken, beheren en interpreteren van data om er daadwerkelijk waarde aan te ontlenen. Een ander belangrijk punt is dat de data verspreid zijn over de hele keten en dat het dus verstandig is dat iedere partij binnen de keten deze gegevens beschikbaar stelt aan elkaar, zodat er een logistieke community ontstaat. Die informatie kan worden gevonden door te werken met Key Performance Indicators (KPI’s): afgesproken doelen om de prestaties te evalueren. Zo kun je bijvoorbeeld doelen stellen aan levertijd, responstijd, aanvaarding van de order en routebepaling.

Inzichten door gegevens

Op het moment dat er wordt gewerkt met KPI’s en meer gegevens over de keten beschikbaar komen, ontstaat er ook meer inzicht in de prestaties van die keten en is er makkelijker te sturen. Deze gegevens worden daardoor ook wel ‘actionable intelligence’ genoemd. Als ze op een juiste manier worden gebruikt in het besluitvormingsproces, krijgt het bedrijf veel beter inzicht in de gebreken van de toeleveringsketen. Dat leidt op zijn beurt weer tot het stellen van meer strategische vragen, zoals “Staan mijn distributiecentra op de juiste locaties?” en “Hoe wordt mijn supply chain beïnvloed als ik van locatie verander?”

Bekijk onder aan dit artikel BluJay’s whitepaper ‘HOW TO TURN BIG DATA INTO ACTIONABLE INTELLIGENCE’

Door deze vragen te beantwoorden wordt het mogelijk om belangrijke en ingrijpende wijzigingen door te voeren in de supply chain, om de prestaties te verhogen. Dit verbeteringsproces bestaat uit vier stappen: data verzamelen, analyseren, beslissingen nemen en de uitvoering. Dit is een constante verbetercyclus om te blijven optimaliseren. Het resultaat zou ook kunnen bestaan uit het implementeren van nieuwe productie- en inkoopschema’s om de kosten van de supply chain te verlagen.

Als het bedrijf de cyclus heeft uitgevoerd, is het tijd om het proces weer bij de eerste stap te beginnen. Door de ‘actionable intelligence’ is het mogelijk om inzicht te krijgen in hoe de supply chain presteert en worden managers uitgedaagd om vragen te stellen over zaken die daarvoor onzichtbaar bleven. Bedrijven die big data gebruiken om hun managementprocessen te verbeteren, kunnen sneller reageren op onderbrekingen in de supply chain, zijn in staat om de efficiëntie te verhogen en kunnen een betere integratie realiseren tussen de verschillende onderdelen binnen de keten.

BluJay_Actionable-Intelligence

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven