EDITORIAL - Er zit toekomst in waterstof • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

EDITORIAL – Er zit toekomst in waterstof

We leven in interessante tijden. Niet alleen omdat COVID en de agressie van Rusland de actualiteit en de economie de afgelopen jaren hebben bepaald (of op zijn minst sterk beïnvloed), maar zeer zeker ook omdat we ons midden in een gigantische energietransitie bevinden. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_2_10]

door Arjan Velthoven, hoofdredacteur TTM.nl

De huidige situatie rond gasprijzen en -leveringen raakt ons allemaal, maar de transportsector is al veel langer bezig te kijken naar haar brandstoffen. ‘Decarbonisering’ is een woord wat het zo maar eens tot ‘Woord van het Jaar’ kan schoppen, is het niet dit jaar, dan toch zeker volgend jaar. In die drang naar nulemissie lijkt het op een strijd tussen batterij-elektrische voertuigen of voertuigen met een brandstofcel en waterstof. Beide oplossingen hebben een club fanatieke aanhangers, die elkaar vooral online te vuur en te zwaard bestrijden. Wat is de beste oplossing: BEV of FCEV?

Als je kijkt naar praktische toepassing, dan is het helder: met batterijen kom je minder ver dus is gebruik in stad en regio het meest voor de hand liggend. Met waterstof en een brandstofcel kom je verder, dus de truck van de toekomst voor de lange afstand wordt FCEV. In 2025 moet er in veel zero-emissie zones al elektrisch worden gereden, ook door bedrijfsauto’s. Elektrische bedrijfsauto’s zijn momenteel goed verkrijgbaar, maar de laadinfrastructuur blijft achter. Een laadpaal kan iedereen kopen, maar hoe zit het met het stroomnetwerk? Nu al lopen netbeheerders tegen grenzen aan, en om die op te lossen en de capaciteit op te schalen is een lange adem vereist. Het is een megaklus, die de stip op de horizon, 2025, in gevaar brengt. Ik geloof er helemaal niets van dat een emissievrije stad in 2025 te realiseren is. Let op mijn woorden: het zal luchtfietserij blijken.

Dan schat ik de kansen voor waterstof een stuk hoger in. Daar zie ik stakeholders partnerschappen vormen en samen aan de toekomst bouwen. Kijk maar naar de haven van Rotterdam, dat in 2030 4,6 Mton waterstof kan leveren, met de steun van zo’n 70 bedrijven. En die waterstof kan dan mooi gedistribueerd worden door de gasleidingen die we straks toch niet meer gebruiken. Dergelijke partnerschappen en initiatieven zie ik niet als het om batterij-elektriek gaat. De rol van waterstof is zeker nog niet uitgespeeld!

#samenwerking
#emissievrij
#gasleiding

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer