Ga naar hoofdinhoud

EXPERTBLOG: Wat je ècht moet weten over Code 95 en rijbewijzen

In de laatste maanden begint ons tijdens de trainingen die meetellen voor de ‘code 95’ een aantal zaken op te vallen, die te maken hebben met het feit dat wetgeving rond code 95 niet duidelijk is en met name chauffeurs niet op de hoogte zijn hoe hun eigen rijbewijs er uit ziet.

door Erik Boots – www.ebtl.nl

Hoewel het rijbewijs in eerste instantie een zaak is van de chauffeur zelf, willen we chauffeurs en werkgevers een aantal aandachtspunten mee te geven, die wij tijdens de trainingen tegenkomen.

1. Rijbewijzen zijn ongemerkt verlopen 

Inmiddels hebben we in onze trainingen al zo’n 10 chauffeurs moeten vertellen dat hun rijbewijs al IS verlopen of binnenkort gaat verlopen, terwijl de chauffeur ervan overtuigd is dat het rijbewijs nog jaren geldig is. Dit komt vaak door de volgende oorzaak:

Sinds 19 januari 2013 is het groot rijbewijs nog maar 5 jaar geldig, omdat de geldigheid van de medische keuring verkort is. Chauffeurs die dus in 2013 of 2014 hun rijbewijs hebben verlengd, hebben nu een rijbewijs dat tot 2018 of 2019 geldig is. Echter, zij hebben meestal in 2016 een nieuw groot rijbewijs aangevraagd om de ‘code 95’ te registreren. In hun hoofd zit dan ‘dit rijbewijs is nu 5 jaar geldig’ terwijl dit niet zo is. Extra onduidelijk wordt het, omdat op de voorzijde dan wel een geldigheid van 10 jaar staat. Dit geldt echter alleen voor het B-rijbewijs. Kijk dus goed naar de geldigheid van specifiek het C- en CE-rijbewijs op de achterkant.

2. Er zijn uren verdwenen

Chauffeurs die voor 10 september 2009 hun C-rijbewijs hadden, hadden tot 10 september 2016 om de code 95 te registreren. Iedereen die nu actief is in het beroepsgoederenvervoer heeft dit dan ook braaf gedaan. Sommige zelfs al voor die tijd, bijvoorbeeld in 2015, als hun rijbewijs toch verliep en ze de 35 uur al voldaan hadden.

Ieder nascholingsblok duurt 5 jaar, waarin 35 uur nascholing moet worden gevolgd. Nieuwe uren voor de volgende periode kunnen dus pas geregistreerd worden vanaf vijf jaar voor de einddatum code 95, zoals vermeldt op het rijbewijs. Uren die zijn gemaakt en geregistreerd tussen, in dit geval, 2015 en 10 september 2016, zijn per 10 september 2016 dus verdwenen.

3. Cursussen worden onnodig gevolgd

Dit punt sluit aan bij het vorige punt. Wij treffen nu mensen in de les aan, die net hun rijbewijs hebben verlengd, maanden of enkele jaren voordat hun code 95 verliep. Zij waren er dan ‘snel bij’. Maar het heeft dan nog geen zin om ze een training te geven, dan wel de nascholingsuren te registreren, omdat deze chauffeurs meer dan 5 jaar voor hun nieuwe code 95-einddatum al deelnemen. Dit kan erg ongelukkig uitpakken als precies in die periode een verplichte cursus als ADR of VCA op het programma staat. Dan kun je er beter voor kiezen om de uren níet versneld te halen. Ook chauffeurs die in de komende periode meer nascholingstrainingen gaan volgen om zo 35 uur nascholing te hebben als hun rijbewijs verlengd moet worden, moeten daarna wachten tot 5 jaar voor hun nieuwe code 95-einddatum met het volgen van nascholing.

Voorbeeld: Een chauffeur heeft een code 95-einddatum op 10 september 2024. Deze chauffeur kan pas vanaf 10 september 2019 nieuwe uren gaan ‘sparen’ voor zijn nieuwe nascholingsperiode. Alle uren die na het verlengen van zijn rijbewijs maar voor de datum 10 september 2019 zijn geregistreerd verdwijnen, op 10 september 2019 staat de teller hoe dan ook op 0. De website mijnCBR.nl geeft een chauffeur inzicht in zijn tot nu toe gespaarde uren. Vraag dit overzicht op!

4. Oudere chauffeurs per 1 januari 2020 verplicht nageschoold

Chauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 en dus altijd ‘gratis’ hun code 95 kregen, zijn per 1 januari 2020 verplicht om de 35 uur voldaan te hebben, óók als ze een rijbewijs bezitten met een code 95 die tot later geldig is, maar gratis verkregen. Dit is het gevolg van een uitspraak in Brussel. Het zou kunnen dat deze chauffeur ook een oproep van hun gemeente gaan krijgen om hun rijbewijs verplicht om te wisselen, zeker is echter dat een rijbewijs dat na 1 januari 2020 een code 95-aantekening heeft zonder bijbehorende gevolgde nascholing, niet rechtsgeldig is. En dus bij een controle of ongeval tot grote problemen kan leiden.

In bovenstaande punten 2 en 3 noemde ik de datum van 10 september 2016. Deze datum is voor steeds meer chauffeurs niet van toepassing, namelijk als ze:

  • Geboren zijn voor 1 juli 1955. Ze hebben dan hun code 95 op een andere datum staan en deze datum is leidend.
  • Hun C-rijbewijs hebben gehaald na 10 september 2009. Zij hebben vanaf het moment van het behalen van het rijbewijs steeds 5 jaar de tijd om de code 95 te verlengen.

Wat kunt u doen als chauffeur/werkgever:

  • Beoordeel het rijbewijs van de chauffeur, met name op de geldigheid van het C- en CE-rijbewijs
  • Vraag een uitdraai van de MijnCBR-pagina op. Chauffeurs weten vaak nog wel dát ze een training hebben gedaan, maar niet meer exact wanneer. Onder het kopje ‘nieuwe cursussen’ staat hoeveel nascholingsdagen theorie en praktijk er nu zijn geregistreerd. Bovenin deze pagina staat ook het kandidaatnummer. Sla deze op en geef hem door aan uw opleider, deze mag namelijk chauffeurs niet meer aanmelden op basis van hun BSN, dit moet nu op basis van kandidaatnummer.
  • Bepaal samen met uw chauffeur of er nog ‘verplichte’ cursussen als ADR, VCA of heftruck zijn gepland die mee moeten tellen in de huidige nascholingsperiode. Indien dit zo is, is het geen goed idee om de code 95 met andere cursussen versneld te halen (ondanks dat uw chauffeur dan 2x een nieuw rijbewijs moet halen) omdat deze uren later niet worden meegeteld in een nieuwe periode.

Al meerdere malen heb ik horen verzuchten ‘waarom hebben ze dit zo ingewikkeld gemaakt?’. Het antwoord op deze vraag moet u in Brussel zoeken. Feit is dat we ermee te maken hebben en dat fouten tot gevolg hebben dat het extra geld kost en/of ervoor zorgt dat een chauffeur per direct niet meer kan rijden. Jezelf verdiepen in deze zaken kan dus veel narigheid voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer