Ga naar hoofdinhoud

Game learning

Het is inmiddels alweer ruim 30 jaar geleden dat ik in een tussenuur een speelhal binnen wandelde en achter een arcadegame in korte tijd mijn hele zakgeld voor een week wegspeelde. Tegenwoordig hoeft de jeugd de slaapkamer niet eens uit (en dat doén ze ook niet!) om superrealistische games te spelen.

Arjan Velthoven, hoofdredacteur TTM.nl

Maar toch, het blijft een spelletje en is voornamelijk bedoeld voor de jeugd. Dus toen Renault Trucks CEO Bruno Blin aankondigde dat de nieuwe Renault truckrange aan proefritten onderworpen kon worden in Euro Truck Simulator 2, was ik zich op zijn zachtst gezegd ‘not amused’. Wat denk je nou zelf Bruno, dat je met zo’n game realistisch een truck kan rijden of zo?
Maar goed, ik heb de game toch maar eens gedownload en een stukje online gereden met de nieuwe T High. Best grappig en vermakelijk om te doen, maar het haalt het natuurlijk niet bij ‘real-life’ rijden. Ik hoorde later van een Britse collega dat hij met dezelfde scepsis een stukje online was gaan rijden. Hij wekte daarmee al snel de interesse van zijn gamegekke 11-jarige dochter. Binnen no-time zat zij achter de controls en reed de Renault T in drie uur (dat kan in games) van Cardiff naar Madrid. Het meisje was superenthousiast. Mijn collega was stomverbaasd: nog nooit eerder had ze ook maar enige interesse voor vrachtwagens aan de dag gelegd.

Hoe sceptisch ik eerst ook was, door dit ‘online-event’ van Renault Trucks en de ervaring van mijn collega ben ik anders tegen gaming aan gaan kijken. Het kan een waardevol instrument zijn om jongeren te interesseren voor jobs als chauffeur of monteur, banen die normaal gesproken niet bepaald in de top 10 van ‘hottest jobs’ staan. En dat is nodig ook, want als het gaat om personeel ziet de toekomst in de truckcabine of de werkplaats van de truckdealer er nogal bleekjes uit. Er is potentieel zat. Het is alleen zaak het uiteindelijk achter die X-Box vandaan te krijgen…

#arcade
#virtualreality
#xbox

[INHOUD | INDEX TTMnl2021_2_20]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer