Ga naar hoofdinhoud

Geen toekomstbestendig transport zonder digitalisering

Begin vorige eeuw stonden transportbedrijven voor een belangrijke keuze. Moesten ze hun paard en wagen nu wel of niet inruilen voor een gemotoriseerd voertuig? Met digitalisering is het niet anders dan met motorisering. Wie de vooruitgang wil overleven, kan niet anders dan investeren in nieuwe technologieën. Onder meer voor planning.

Dyon van Gaans – Regional Director Northern Europe PTV Group

Op bezoek bij transportbedrijven zie ik ze regelmatig hangen: prachtige zwart-witfoto’s van grootvader of overgrootvader die het bedrijf met paard en wagen is begonnen. Als ik één opmerking maak over de foto’s, krijg ik de bijbehorende verhalen in geuren en kleuren te horen. Het zijn altijd mooie verhalen die duidelijk maken hoe diep de liefde voor transport in de familie zit.

De nazaat van de oprichter noemt in zijn verhaal vrijwel altijd één kantelpunt in de geschiedenis van het transportbedrijf: de aanschaf van de eerste vrachtauto. Dat moet begin vorige eeuw een lastige keuze zijn geweest. Een vrachtauto betekende in die tijd ongetwijfeld een enorme investering. Zou die ooit worden terugverdiend? Achteraf kunnen we alleen maar concluderen dat de keuze voor motorisering van de transportvloot een juiste is geweest.

Vrachtauto’s zonder chauffeur

Vandaag de dag staan we voor een volgende stap: de inzet van vrachtauto’s zonder chauffeur. Op verschillende locaties in de wereld zijn truckfabrikanten al aan het experimenteren met autonoom rijdende trucks. Dat zijn complexe trajecten die veel vragen van nieuwe digitale technologieën zoals kunstmatige intelligentie en het internet of things (IoT). Autonome trucks moeten immers direct kunnen inspelen op onverwachte gebeurtenissen. En die zijn er volop. U weet net zo goed als ik hoe onvoorspelbaar het gedrag van onze medeweggebruikers kan zijn.

Gelet op deze ontwikkelingen vind ik het opvallend dat veel transportbedrijven aanhikken tegen de digitalisering van de planning. We kunnen straks alleen de overstap naar autonome trucks maken als de planning is gedigitaliseerd. En hoe moeilijk kan dat zijn? Het vaststellen van het vertrek- en het eindpunt van een truck lijkt mij het gemakkelijkst te digitaliseren onderdeel van een volledig autonome transportoperatie te zijn.

Meer dan automatisering

Oké, voordat we te maken hebben met volledig autonome transportoperaties zijn we vijf, tien of misschien wel vijftien jaar verder. En natuurlijk doen uw planners wel wat meer dan alleen het vaststellen van het vertrek- en eindpunt van een truck. De kunst is om verschillende zendingen zo efficiënt mogelijk over de verschillende trucks te verdelen en ondertussen ook nog rekening te houden met allerlei restricties zoals rij- en rusttijden, levertijden en voertuigspecificaties. Maar dan nog is digitalisering een goed idee.

Digitalisering is namelijk veel meer dan automatisering. Dat laatste doen we al tientallen jaren door deelprocessen met hulp van IT-systemen te automatiseren. Digitalisering gaat een stap verder en betekent dat we complete processen en misschien zelfs complete operaties van begin tot eind digitaal laten verlopen. Dus zonder handmatig transportorders te hoeven invoeren, zonder papieren ritlijsten te hoeven uitprinten en zonder in spreadsheets met data te hoeven goochelen.

Meer tijd voor problemen

Digitalisering maakt het leven van transportbedrijven gemakkelijker. We zijn geen tijd meer kwijt aan handmatige handelingen die geen toegevoegde waarde hebben. We hoeven niet in de stress te schieten vanwege fouten die zijn veroorzaakt door verkeerd overgenomen data. Er is geen noodzaak om zelf informatie op te vragen omdat we automatisch worden gewaarschuwd als iets niet volgens plan verloopt. Sterker nog: we worden zonder zelf iets te hoeven doen gewezen op knelpunten in de operatie en op mogelijke oplossingen daarvoor.

Met name op het gebied van ritplanning liggen kansen. Dat geldt met name voor planners die het grootste deel van hun tijd besteden aan het verdelen van transportorders over voertuigen. Een digitaal ritplanningssysteem doet datzelfde werk met één druk op de knop. Misschien zijn niet alle ritten uit het planningsvoorstel van het ritplanningssysteem perfect. Maar het is al meegenomen als een planner een paar ritten uit het voorstel zonder aanpassingen kan overnemen. Daardoor houdt hij veel meer tijd over voor de ritten die daadwerkelijk problemen opleveren.

Motorisering vs digitalisering

De transportpioniers uit het begin van dit verhaal hebben de juiste keuze gemaakt. Zij hebben hun vloot gemotoriseerd en hun bedrijf kunnen uitbouwen. Hun collega’s die zijn blijven vasthouden aan paard en wagen, hebben zichzelf uit de markt geprijsd. Ik ken hun bedrijven tenminste niet meer.

Nu staat u voor een soortgelijke keuze. Kiest u voor digitalisering of niet? Als u het mij vraagt, heeft u geen keuze. De vraag is niet of uw bedrijf gaat digitaliseren, maar wanneer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer