Ga naar hoofdinhoud

Hoe creatief is de Nederlandse chauffeur?

Ik heb lang getwijfeld of ik dit blog moest schrijven. Maar toen een chauffeur op TTM.nl zijn collega’s opperde wat ‘creativiteit’ aan de dag te leggen te midden van de COVID-19 beperkingen, wist ik dat ik niet de enige was die zich een beetje verbaast over de houding van de Nederlandse chauffeurs.

Het wegrestaurant is dicht. Balen. ’s Avonds niet even een lekkere schnitzel eten en een biertje drinken met collega’s. Even ontspannen. Dat is er even niet bij. Althans, niet zoals je gewend bent. Ik hoor heel veel chauffeurs verongelijkt zijn. Zelfs CNV Vakmensen vindt het ‘idioot dat chauffeurs onderweg nergens terecht kunnen voor een hap eten en een praatje met collega’s.’ Er is zelfs een petitie gestart. Eehh… sorry? De beperkingen rond COVID-19 en de horecasluiting treffen ons toch allemaal, niet alleen chauffeurs? Ik heb zelf sinds maart al heel wat verjaardagen en feestelijkheden als diploma-uitreikingen en een huwelijksjubileum binnen mijn familie zonder enig bezoek aan een restaurant of café gevierd. Echt jammer, maar het is even niet anders. Voor iedereen. Ik heb online al reacties van chauffeurs gezien die stelden ‘dat een mens toch recht op eten heeft’. Hahaha! Daar kan ik maar één ding op zeggen: kijk eens verder dan je eigen luxe bubble. In Afrika bijvoorbeeld… Onze chauffeurs zijn gewoon verwend en weten niet hoe ze het zonder dagelijkse luxe moeten redden. De Oost-Europese chauffeur weet dat wel. Die start aan het eind van de dag het gasstel op en maakt het samen met zijn collega’s gezellig. En wie niet kan koken, kan altijd nog een maaltijd online bestellen.

CNV vindt ook dat chauffeurs nu maar in een hotel moeten gaan slapen en de rekening naar hun werkgever moeten sturen. Belachelijk idee. Al die lange-afstandstrucks zijn perfect geoutilleerd  voor een paar nachten slapen. De truckcabine was nog nooit zo luxueus als heden ten dage. Ik heb minder luxueuze hotelkamers gezien dan truckcabines, en geslapen op slechtere bedden dan de matrassen in moderne vrachtwagens.

Gesloten sanitair, dat is een lastige. Als man kan je voor een plasje vrijwel overal in de natuur terecht, al is het officieel niet toegestaan. Voor de grote boodschap hurk je echter niet zo makkelijk in de berm, al valt ook dat te leren (ja, ik spreek weer uit ervaring). De halsstarrige houding van distributiecentra en magazijnen om chauffeurs niet naar het toilet te laten gaan is belachelijk, dat geef ik toe. Maar als dat nou echt niet kan, dan bedenk je toch een plan B? Een minuut googlen levert op dat je voor pakweg 50 euro een prima chemisch toilet koopt, nog draagbaar ook. Als ik bij een laad- of lospunt niet naar het toilet zou mogen, pakte ik mijn chemisch toilet uit de cabine of oplegger, zocht uit waar de directiekamer op uitkijkt, streek in het zicht van de heren de broek en ging er eens lekker zitten baggeren.

close up of teenage girl

Een beetje omdenken in deze tijden, wat creativiteit, dat kan helemaal geen kwaad. Waarom moet iemand anders de oplossing voor jouw probleem verzinnen? Iedereen die moet omgaan met COVID-19 moet dat, als je het een beetje leuk wil houden voor jezelf. In een hoekje gaan zitten huilen is de makkelijkste oplossing. Dat kan ik me van al die stoere ridders van de weg, die kerels die altijd zo voortvarend ‘en doorrrr….’ roepen, eigenlijk niet zo goed voorstellen.

12 reacties op “Hoe creatief is de Nederlandse chauffeur?

  • M. de Wit

    Ik weet niet waar jij jouw informatie vergaard hebt, maar één ding is duidelijk. Je hebt geen idee hoe een gemiddelde dag van een Nederlandse chauffeur er uitziet.
    Als je dagelijks van 04:00 tot 19:00 moet kachelen om al die luie mondjes te vullen, heb je simpelweg geen tijd meer om tijdens die schamele nachtrust je potje in de regen te koken, of om met een jerrycan koud water te douchen. Verdiep je eerst maar eens in de rijtijdenwet voordat je ons gaat vergelijken met onze oost Europese collega’s.
    Jij vindt ons misschien verwend, maar volgens mij heb je het zelf nog nooit gedaan.
    Ik wel, ik zit al ruim 35 jaar op de baan en weet verdomd goed wat het betekent om zo te moeten leven.
    Alle andere beroepsgroepen die voor hun werk moeten reizen worden ondergebracht in een hotel en mogen dus ook nu tijdens Corona gewoon van het restaurant gebruik maken met sanitaire voorzieningen op de kamer. Daar hebben ze meestal tijd genoeg voor omdat een gemiddelde werknemer maar 48 p/w mag werken (Europese wetgeving, behalve voor chauffeurs) weet je nog?
    Als je je leven lang 80 tot 100 uur per week moet werken, word je niet oud. Maar tijdens de eerste lockdown werd dat wel van de chauffeurs verwacht door diezelfde rij- en rusttijden wet doodleuk niet meer te handhaven. Op de vangrail zitten schijten en een klef broodje eten uit de vitrine van het tankstation was het gevolg.
    Ik kan je één ding zeggen: hier doe ik niet meer aan mee !!!
    Als mijn collega’s het ook niet meer zien zitten dan zul je je broodjes zelf maar moeten bakken, als je weet waar je het deeg nog kunt krijgen.
    De winkels zijn dan leeg, maar de chauffeur kan dan tenminste fijn thuis naar het toilet, zoals iedereen !!!

  • jo

    als je niet weet hoe de vork in de steel zit, moet je niet zo’n onzin schrijven.

  • Dennis Faintuch

    Weer zo’n papieren tijger die braaf 32 tot 40 uren werkt. Ik zou graag willen weten wat hij na woensdag gaat doen want dan zit de gemiddelde chauffeur namelijk al aan 36 uur werken. Ik rij nachtdienst dus mij treft het niet maar mijn directe en indirecte collega’s wel.

  • J.vd.Meer

    Ik ben geen chauffeur, maar volg wel met belangstelling wat de maatregelen van regering voor deze beroepsgroep betekenen. Onze economie is immers voor een groot deel afhankelijk van het vervoer van goederen. Als de chauffeurs zouden staken hadden we in dit land een groot probleem. Behandel deze mensen dan ook met respect.
    Het artikel getuigt van weinig respect en empathie.
    Het is heel iets anders dat je een verjaardag niet kunt vieren in een restaurant, dan wanneer je je dagelijkse maaltijd niet kunt krijgen. Om maar niet te spreken van de oplossing van sanitaire voorzieningen. Respectloos!

  • Patrick

    Ik gok dat de doelstelling van dit betoog is om de vakbond te framen als een stelletje huilebalken die in de marge lopen te klagen?

    Ik ben zelf soms meerdere weken onderweg en heb tijdens de coronamaatregelen aardig wat weekenden rond de auto doorgebracht.
    Voor mij persoonlijk is dat niet zo’n punt, ik kan mijn eigen potje koken en in mijn eigen behoeften voorzien.
    Ik vind het niet leuk, maar kan me ermee redden. Creatief, inderdaad.

    Dat ik op mijn manier dingen doe, ontneemt iemand anders het recht niet om daar wél last van te ondervinden. Er zijn genoeg collega’s die een heel andere ziens- of werkwijze hebben, en als ze daarin problemen ondervinden mag dat óók gezegd worden.

    Wat betreft het chemisch toilet argument, daar kan ik niet veel mee.
    Om te beginnen zijn de klanten verplicht om ook voor externe werknemers goede (sanitaire) faciliteiten te organiseren.
    Denk ook eens aan de vrouwelijke collega’s die hier ook mee geconfronteerd worden!
    Als je dan tóch een statement wil maken, wees dan een “vent” en schijt bij de desbetreffende klant recht op de dam. Anders ben ik geneigd om dit betoog als grootspraak te kenmerken!

    Denk aub verder dan afgeven op de mening van een ander.
    Het staat je vrij om actief werken en constructief mee te denken voor een goede toekomst in het transport.
    Die komt niet van de politiek of de opdrachtgevers, die moeten we zelf maken.

    En janken op elkaar draagt daar niets aan bij.

    1. Henk Asscheman

      Mijn geopperde creativiteit in antwoord op de actie van CNV maakt heel wat los. Prachtig! Uit de reacties blijkt wel dat het met de creativiteit pover is gesteld. Grote verhalen (tot honderd uur werken) en allerlei overdrijvingen voeren de boventoon. Typisch voor een deel van de Nederlandse chauffeurs. Luisteren is een slecht ontwikkelde eigenschap. Elk chauffeursrestaurant kent z’n eigen ‘leugentafel’. Het verhaal van Jan onderschrijf ik van harte vanuit eigen ervaring, toen de eerste grens nog bij de Poppe lag. Natuurlijk wil ook ik graag naar een ‘normale’ situatie, maar voorlopig ziet dat er nog niet naar uit. Blijven we dan hangen in grote verhalen en ongewenste reacties, of zoeken we voor onszelf naar werkbare oplossingen om plezier in ons werk te houden. Genoeg gepreekt, ik ga lekker douchen in Geiselwind (als die Stau tenminste oplost) en dan bestel ik een heerlijke Rumpsteak mit Bratkartoffeln. Heb ik wel verdiend na vier dagen bijna alleen uit de koffer te hebben geleefd.
      PS. Arjan, je moet ons niet meer zo op stang jagen met je verhaal.

      1. Arjan Velthoven

        Dank je wel Henk voor je inspiratie en je nuance. Ik heb de vraag gesteld: ‘Hoe creatief is de Nederlandse chauffeur?’. De toon van het merendeel van de reacties zegt voldoende denk ik. 🙁 Succes met omgaan met de huidige situatie!

  • H j e meenhuis

    Voordat je wat schrijft duik eerst eens in het werkelijke leven van een truckchauffeur.

  • Sjonnie001

    Haha, geweldig! Dus 15 uur op een dag aan het werk, vervolgens je potje koken, afwassen, je mobiele chemische toilet volbouten bij je klant voor de deur(gaan ze als je klaar bent ook voor je klappen, net als voor het zorgpersoneel?), of gewoon in je oplegger tussen de komkommers natuurlijk, want chemisch of niet, je wilt het ding denk ik niet in je werk-, woon- en slaapkamer, en net als de gemiddelde platkop niet meer douchen, zodat ze je ruiken voordat je in beeld bent. Kom je dan na zes dagen werken thuis mag je de korsten uit je schijthuis krabben om hem klaar te maken voor de nieuwe werkweek waar je vol goede moed aan gaat beginnen! Met wat geluk het wegrestaurant ook nog eens failliet, kun je hier mooi een gewoonte van maken, en kan de onkostenvergoeding meteen omlaag!

    Mocht die Velthoven ooit een carriereswitch najagen, kan hij te kust en te keur als planner aan de slag, haha!

    Ow…En mocht je even vrij of ziek zijn, moet je dan je openluchtdixie laten staan voor de springer, of mag je hem meenemen naar huis?

  • Jan

    De heer Velthoven heeft gelijk, jankmuilen zijn jullie, jullie hebben nog nooit aan een grens staan huilen, geen fax geen e-mail, geen handy en los het maar op. Laat eens zien dat je een professional bent en los het probleem voor jezelf op zonder te janken. Ik ben al veertig jaar internationaal chauffeur, ben in ’79 begonnen, en moet nu na een lange werkdag ook mijn potje warm maken. Dat deden we vroeger ook als we in de rij aan de grens naar het oostblok stonden, het was zelf eten klaar maken of niets te eten hebben. Struijk menu’s in blik hadden we, die sloeg je in de uitlaat en dan de 8 cilinder magnetron even 10 minuten laten draaien en warm was de hap. Als je een dag van 15 uur maakt dan heb je zeker 1,5 tot 2 uur pauze gehad, trouwens na diensttijd heb je nog 9 tot 11 uur over, genoeg tijd dus om iets klaar te maken en af te wassen. En als je dan zo graag in het hotel wilt slapen geen probleem, daar is je onkostenvergoeding voor. Trouwens, je onkostenvergoeding is ontstaan omdat je vroeger auto’s had zonder slaapcabine en wegrestaurants de mogelijkheid hadden om een bed te huren.

  • jack

    ben het geheel met Jan eens ik zit al vanaf 1974 in het transport en heb altijd veel zelf moeten uitzoeken vooral in het begin daardoor ook het meeste geleerd en nog steeds kunnen toepassen,de huidige generatie kan dit niet meer want als ze geen mobieltje hebben weten ze niet waar de collega’s zitten of het restaurant. Vroeger moest je dat zelf maar uitzoeken en als je iets tegenkwam ging je eens kijken wat het was ,was het goed ging je terug anders zocht je gewoon verder.Als je nu het woord vroeger gebruikt zeggen de pampers boys altijd dat het volgens ons vroeger beter was dat was niet zo het was ANDERS dan nu ,een ding blijft altijd hetzelfde ze bakken overal brood !

  • Sander F.

    Tja, heeft de moderne, schone, vrachtauto nog wel een uitlaatpijp? Het is meer een hele kast aan de zijkant waar ergens onderaan een pijpje uitkomt, toch?
    Duss, zo’n zoutrijke blik soep / conservenvoer warm stoken zit er ff niet in, vrees ik.
    Maar goed, veelal zit er nu een magnetron bij (tenzij je in een tak van transport werkt waar de cabines niet al te groot zijn.. en er geen plaats is voor de ping. )

    Ook zonder een chemisch toilet kan je prima dát wat er de avond ervoor in is gegaan, na het wakker worden ’s ochtends ook weer uit krijgen en opvangen, is mijn (korte) ervaring. (ik had al snel door dat midden in de nacht naar buiten toe moeten voor een plas voor mij niet ging werken).

    Ga thuis eens een weekje in de keuken slapen (want dat is eigenlijk wat je doet, na zo’n lange werkdag en de etensgeur mee de cabine in brengen.. )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer