Ga naar hoofdinhoud

Huis-aan-huisbezorging? Maar ik mag de stad niet meer in!

We bestellen steeds meer via internet en krijgen daarmee steeds meer thuisbezorgd. Gebeurt dat nu nog voornamelijk in een diesel aangedreven bestelwagen, met de strenger wordende milieuzones  komt de elektrische variant steeds meer in beeld.

Door Peter van Nisselrooij, Alphabet Nederland

De Bol.coms, Zalando’s, Zara’s en CoolBlues van deze wereld doen goede zaken.  Online shoppen zit nog steeds fors in de lift. In 2017 kocht meer dan een kwart via internet, een jaar eerder was dat nog 19 procent, zo blijkt uit het CBS-onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2017’.  Als gevolg van de toename van online shoppen neemt ook het aantal pakketbezorgingen flink toe. 2 jaar geleden lag dit aantal nog op ruim 565.000 pakketten per dag, de verwachting is dat tegen 2025 alleen al in Amsterdam 100.000 pakketten per dag worden afgeleverd. Hoe? Met een bestelbus…

Denkt een pakketbezorger bij de keuze voor een bestelwagen niet veel verder na dan een probleemloze en kostenefficiënte oplossing op diesel, met de strenger wordende milieueisen zal hij steeds vaker moeten afvragen hoe hij dadelijk de stedelijke kernen nog kan bereiken met zijn pakketvracht. Bestelbusjes zijn verantwoordelijk voor maar liefst 40 procent van de fijnstofuitstoot van al het wegverkeer en de binnenstad kan dadelijk  alleen nog worden bevoorraad door voertuigen die geen schadelijke stoffen meer uitstoten.

Ruim baan voor de elektrische bestelwagen

Waar de binnenstad dadelijk onbereikbaar wordt voor de dieselbus, krijgt  zijn elektrisch aangedreven broer* ruim baan.  Elektrisch vervoer mag probleemloos de milieuzones in, die in steeds meer steden worden ingesteld. Ook zijn de oplaadkosten per kilometer lager dan de tankkosten van diesel of benzine en vraagt een elektrische bestelauto minder onderhoud. Daarnaast zet een groot aantal gemeentes zich in om elektrisch rijden en het versneld inzetten van laadpunten te stimuleren. De Gemeente Amsterdam stelt b.v. een subsidie beschikbaar van 5.000 euro voor de aanschaf van een elektrische bestelwagen. In andere steden kan een gratis openbare laadpaal aangevraagd worden indien men niet beschikt over een eigen parkeerterrein. Kortom ruim baan voor de elektrische bestelwagen, waaronder de praktische StreetScooter waar Alphabet preferred supplier van is voor de Nederlandse markt. Kijk voor meer informatie op www. Alphabet.com  

* Het aantal elektrische bestelwagen neemt toe. Volgens het RDC reden er eind 2017 een kleine 2.200 elektrische bedrijfswagens rond (GVW < 3.500 kg). Een jaar eerder waren dat er 1597, tegen  1434 het jaar daarvoor.

Eén reactie op “Huis-aan-huisbezorging? Maar ik mag de stad niet meer in!

  • Vanilla

    En als het voertuig op en neer is geweest naar het depot om te laden is de accu alweer leeg voordat er aan de ronde is begonnen. Leuk allemaal dat wensdenken van overheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer