Ga naar hoofdinhoud

Proud to be a sissy

In de zomervakantie is er altijd wel even een moment van rust om even te reflecteren op het bestaan. Niet dat ik zelf nou heel veel behoefte aan vakantie had. Ik gedij juist prima in het ritme van dagelijks werk. Ik heb een mooi vak dus ik ben ook graag aan het werk. Hard werken geeft voldoening.

Je kunt echt trots zijn op je baan. Ik zie en hoor dat vaak bij vrachtwagenchauffeurs. Die zijn vaak echt ‘proud to be a trucker’. Natuurlijk, het kan zwaar werk zijn, en soms vervelend, maar achter het stuur van een vrachtwagen zitten is gewoon een mooie job.

Ik was daarom verbaasd dat een consulent van vakbond FNV in een blog stelde de overuren en fysieke belasting die vrachtwagenchauffeurs ondervinden buitensporig te vinden. 40 uur was fulltime zei hij, en 55 uur per week zulk zwaar werk doen, dat kan eigenlijk niet. ‘We moeten terug naar een betere basis’, zo schreef hij.

Wat krijgen we nou, dacht ik, sinds wanneer is hard werken slecht voor je? Als ik praat met oudere chauffeurs, gaan ze allemaal op standje zwijmel als ze over vroeger praten. ‘Vroeger, toen we dagen of zelfs weken achtereen door Europa of tot in het Midden-Oosten reden. Voor niemand bereikbaar. Het was zwaar werk hoor, en je was amper thuis, maar man, dat waren mooie tijden!’ Hun ogen glimmen en de romantiek uit die tijd stroomt over tafel. Geweldige verhalen.

Maar ja, dat mag dus niet meer. Vrachtwagens zijn meer dan ooit ingericht op een comfortabel verblijf van de chauffeur, maar hij mag er niet eens 45 uur achtereen in rusten. Ben je bereid om heel lang en heel hard te werken, dan is er ineens sprake van ‘slavernij’. Ook al zo’n door de vakbonden verzonnen term. Ik zie in dat opzicht alleen maar Oost-Europeanen die gruwelijk hard willen werken voor hun gezin. Wat is daar mis mee? Wat mij betreft ben je dan een echte kerel.

Natuurlijk, er zijn verzachtende omstandigheden denkbaar. Bij fysieke klachten moet een eerder pensioen mogelijk zijn. En een eerlijk, vast loon, ook dat moet kunnen. Maar laten we het vak van vrachtwagenchauffeur nou niet als ‘te zwaar’ classificeren. Je kunt van een hardwerkende chauffeur toch geen halfzachte kantoorklerk maken? Wie is er nou ‘proud to be a sissy’?

#hardwerken
#40uur
#sissy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer