Ga naar hoofdinhoud

Reken af met lage marges door slimmer te werken

De getallen van Transport & Logistiek Nederland (TLN) spreken boekdelen. Meer dan de helft van de aangesloten transportbedrijven (55 procent) geeft aan dat ze meer kosten moeten maken voor hetzelfde werk. Tegelijkertijd geeft 84 procent aan dat ze die hogere kosten niet doorberekenen aan klanten.

Het verhaal dat deze cijfers vertellen, horen wij ook als we om tafel zitten met transportbedrijven. Een rode draad in al die verhalen is dat de onvoorspelbaarheid en onzekerheid in de keten toeneemt. Verladers hebben twee manieren gevonden om daarmee om te gaan. De eerste is het opknippen van goederenstromen in kleinere zendingen, wat erop neer komt dat transportbedrijven meer kilometers moeten maken voor dezelfde lading. De andere oplossing is transportbedrijven vragen om meer flexibiliteit. Ook dat kost geld.

door Arshaad Ramdjan

Maar de cijfers vertellen niet het hele verhaal. De meeste transportbedrijven bieden niet dezelfde service, maar meer service dan voorheen. Wij horen verhalen over opdrachtgevers die steeds meer eisen stellen, wat zich vertaalt in extra restricties zoals het toenemende aantal tijdsleveringen. Ook andere partijen zoals de overheid leggen transportbedrijven steeds meer restricties op, denk aan milileuzones, tijdvensters, etc. Al die restricties maken het werk van transportbedrijven een stuk ingewikkelder. Dat is ook wat wij dagelijks horen van transportplanners.

Niet harder, maar slimmer werken

Hoe kun je onder deze omstandigheden toch je marges vergroten? Dat 84 procent de hogere kosten niet doorberekent aan klanten, is niet voor niets. Het verhogen van tarieven levert allesbehalve blije klanten op. Die zien alleen maar meer aanleiding om nog meer werk te maken van tenders en vervolgens nog kortere en striktere contracten voor te leggen. Ik vrees dat transportbedrijven toch nog eens kritisch naar hun eigen kosten moeten kijken. Daar ligt vaak nog ruimte voor besparing – niet door nog harder te werken, maar door slimmer te werken. Neem het automatiseren van de planning als voorbeeld.

Het automatiseren van de ritplanning kan gedaan worden door middel van een ritplanningssysteem. Voor veel planners is de puzzel met alle extra restricties immers te complex geworden. Het aantal puzzelstukjes is simpelweg te groot om die binnen de beschikbare tijd – hooguit een paar uur – op te lossen. Misschien lukt het om aan het eind van de dag een oplossing te tonen, maar vaak niet zonder dat het ergens wringt of ruimtes open blijven. Of nog erger: ze houden puzzelstukjes over.

Razendsnel puzzelstukjes passen

Een ritplanningssysteem beschikt over algoritmes die twee dingen heel erg goed kunnen. Het eerste is razendsnel controleren of puzzelstukjes in elkaar passen, veel sneller dan een planner dat kan. Als die puzzelstukjes niet in elkaar passen, gebruiken de algoritmes die kennis bij hun volgende poging. Met andere woorden: ze voorkomen dat ze opnieuw in de situatie terechtkomen waarbij ze die twee zelfde puzzelstukjes in elkaar moeten passen. Met elke nieuwe poging komen de algoritmes dus steeds dichter bij de oplossing.

In de transport zijn het de restricties die ervoor zorgen dat alle puzzelstukjes zo lastig in elkaar passen. Het ritplanningssysteem genereert dankzij de algoritmes binnen korte tijd een planvoorstel dat rekening houdt met alle restricties. Vervolgens is het aan de planner om dat planvoorstel te controleren en zo nodig te verbeteren. Een ritplanningssysteem geeft je planners elke dag een vliegende start, wat resulteert in een betere planning met minder lege kilometers, hogere stopdichtheid en dus een grotere efficiëntie.

Beslissingen beter onderbouwen

Een ritplanningssysteem helpt je bovendien om zowel voertuigen als chauffeurs efficiënter in te zetten, zodat bijvoorbeeld minder charters nodig zijn. En een ritplanningssysteem maakt het mogelijk om verschillende activiteiten samen te voegen, wat leidt tot nog meer efficiëntie. Denk bijvoorbeeld aan het combineren van pick-ups en drop-offs. Vaak komen wij bij organisaties die dit nog niet doen, vanwege het voorkomen van een nog complexere planning. Tot slot helpt een ritplanningssysteem ook om beslissingen over onder meer investeringen beter te onderbouwen. Zet een opdrachtgever bijvoorbeeld versneld in op het online verkoopkanaal? Dan helpt het systeem met ‘what-if’ simulaties om inzicht te krijgen in de gevolgen daarvan voor de operatie. Zodat het transportbedrijf is voorbereid en met meer zekerheid kan investeren in bijvoorbeeld uitbreiding van het wagenpark of het chauffeursbestand. Dat helpt voorkomen dat de marges ook in de toekomst laag blijven. Zodat we definitief kunnen afrekenen met alle verhalen over lage marges.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer