Ga naar hoofdinhoud

Uit de klauwen

Als van nature nieuwsgierig persoon volg ik ambtshalve social media op de voet. Zo ook het Twitter-account van Inspectie Leefomgeving & Transport, afdeling wegvervoer (@ILT_Wegvervoer). Ik zie begin april een reeks verontruste tweets over vastgestelde overtredingen bij controles.

Op 1 april: een chauffeur die op de tachokaart van zijn werkgever rijdt. Zelfde controle, zelfde dag: chauffeur zonder kaart, transport zonder vergunning. Volgende dag, controle in Aalsmeer: manipulatie van de tacho, inclusief afstandsbediening. 4 april: een heterdaadje manipulatie tachograaf. Later die dag: bij het doormeten van een tacho zijn alle waardes fout. Truck naar dealer gestuurd. En die avond nog twee chauffeurs die de tachokaart van hun collega gebruiken. Ik maak er een artikel van met als strekking: ‘manipulatie tacho en ontduiking rij- en rusttijden schering en inslag’.

Had ik niet mogen zeggen, blijkt uit de reacties uit de branche. Zo zijn er ook veel controles waar geen fraude wordt vastgesteld, zegt iemand. Een ander vindt het ‘opgeblazen mediapraatjes’. ‘Bullshit-bericht’, hoor ik ook nog en iemand wijst me er op dat niet alles wat ILT tweet juridisch overeind blijft. De inhoudelijke reacties kan ik best begrijpen. Natuurlijk is niet iedereen fout. Ik ken genoeg transportbedrijven met een ongeschonden blazoen. En ook de controleurs maken fouten. En toch: als ILT controleert, is het blijkbaar dag-aan-dag raak. Misschien dat iemand met een foutieve invoer er nog mee wegkomt, maar een afstandsbediening, een kastje voor de kitasgever, dat is toch doelbewuste fraude?

Daar zou iedereen in het transport verontwaardigd over moeten zijn, maar blijkbaar zijn we er zo aan gewend dat deze criminele praktijken ons niet meer echt raken. Waar is het rechtvaardigheidsgevoel, waar is het fatsoen? En waar de sterke arm van de wet? Want deze controles van ILT zijn slechts het topje van de ijsberg. Dat zeg ik niet, dat zei ILT al aan het begin van het jaar, in haar signaalrapportage. De tachofraude is volgens ILT zo geavanceerd dat het niet meer te handhaven is. En wie toch gepakt wordt, neemt de boete vaak voor lief. Kortom: het loopt echt uit de klauwen en er is niks aan te doen. Of toch: wanneer gaan ILT, KIWA en NIWO nu eens echt aan de slag met de koppeling van hun systemen?

#fraude
#signaal
#vergunning

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer