Ga naar hoofdinhoud

Wat is dat nou Cora, geen spitsheffing?

Foto: Rijkswaterstaat https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Het Deltaplan Mobiliteit was woensdag nog niet eens gepresenteerd en minister Cora van Nieuwenhuizen stond al in de Telegraaf: ‘Een spitsheffing? Dat gaat niet gebeuren. Een gruwel’, zo serveerde ze de mogelijkheid van beprijzing van de Mobiliteitsalliantie af.

Een kilometerheffing, in de spits of niet, is echt een no-go area voor Van Nieuwenhuizen. Als het gaat om personenauto’s dan hè. Transportbedrijven zien vanaf 2023 hun kosten fors stijgen want trucktol, dat kan wel volgens de minister. Dat is nogal tweeslachtig beleid: de strijd voor betere mobiliteit en dus minder congestie proberen op te lossen met kilometerheffing voor trucks, maar de personenauto’s, waar er veel, héél veel meer van rondrijden, ongemoeid laten. Ik begrijp er echt niks van.

En dat komt niet alleen omdat ik veel te maken heb met de transportsector. Als je dagelijks op de weg zit zie je dat files en oponthoud veelal worden veroorzaakt door de forens, de per auto naar kantoor rijdende medewerker. Als ik ’s morgens naar de TTM.nl redactie rijd, staat het altijd vast op de N325 bij Arnhem, de zogeheten Pleijroute. Altijd, elke werkdag, behalve: in de vakantie. Maakt niet uit welke vakantie: voorjaarsvakantie, herfstvakantie, zo’n vrijdag na Hemelvaart – dan is er geen file te bekennen. In vakanties is er nog steeds verkeer in de spits, maar net iets minder dan anders. Dat geldt trouwens niet alleen voor de N325, maar voor alle wegen. Luister de verkeersberichten in de zomer er maar op na. Onderzoeken hebben allang uitgewezen dat maar tien procent van de spitsdeelnemers hoeft thuis te blijven om het verkeer in beweging te houden.

En daarom vind ik de afwerende houding van de minister als het gaat om spitsheffing zo vreemd. Helemaal omdat ze het nog wel wil hebben over het belonen van ‘spitsmijden’. Dat is namelijk, bijvoorbeeld op de N325, zeker succesvol gebleken (ik heb er zelf destijds een leuk centje mee opgestreken). Een combinatie van spitsheffing en belonen van spitsmijden lijkt me het meest optimaal. Wie toch in de spits de weg op wil (of moet), moet betalen. Helaas, is niets aan te doen. Het geld dat je daar mee ophaalt, geef je als bonus aan de spitsmijders. Die moeten misschien extra kosten maken om toch naar kantoor te komen of thuis te werken, maar strijken zo ook een extra zakcentje op. 50 of 100 euro in de maand extra is voor veel mensen heel welkom.

Dus minister van Nieuwenhuizen, beste Cora, lees dat Deltaplan als je het in ontvangst genomen hebt toch eens goed door. En mocht je komende zomer je vervelen tijdens het reces, nodig ik je hierbij uit voor een filevrij ritje over de N325.

Pleijroute bij Arnhem – Foto: Henk Monster [CC BY 3.0], via Wikimedia Commons

2 reacties op “Wat is dat nou Cora, geen spitsheffing?

  • Sander F.

    Leuke blog. Volgens mij is de kern van het capaciteitsprobleem toch vooral het gedrag van de gebruikers. Want Arjan, als jij met het spitsmijden succesvol was.. wat heeft jou dan weerhouden om na afloop van dat financiële programma door te gaan met spitsmijden? Waardoor je ook nu, buiten de vakanties, filevrij naar de redactie kan rijden (lijkt mij) 😉

    1. Arjan Velthoven

      Dank je wel Sander voor je reactie. Ik mijd geen spits meer omdat ik sinds een paar jaar een leaseauto rij. Dan is dat de aangewezen manier van vervoer, terwijl ik vroeger veel van het OV gebruik maakte. Nu zou dat betekenen dat ik dan mijn werkgever op extra kosten jaag. Ik werk wel veel meer thuis dan vroeger….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer