Driving Tomorrow. Dat is het motto van de 67e IAA, de grootste vakbeurs voor bedrijfsauto’s ter wereld, die vanaf donderdag 20 september plaatsvindt in Hannover. TTM.nl blikt uitgebreid vooruit op alle trends en de nieuwe producten die we in Hannover kunnen verwachten. Want wat houdt dat ‘tomorrow’ dan precies in?


Ruim voor de IAA begon, midden juli, hield de organisator van de IAA, de Duitse automobielkoepel VDA, al een evenement om vooruit te blikken op de beurs. Gastheer is traditiegetrouw de president van de VDA, en daar was een nieuw gezicht te zien. Het gezicht van Bernhard Mattes vervangt het ietwat strakgetrokken gezicht van Matthias Wissmann. Mattes was duidelijk over waar de focus ligt voor de IAA 2018. “Digitalisatie, connectivity, autonoom rijden en alternatieve aandrijflijnen, dat is wat er momenteel speelt als het gaat om innovatie in bedrijfswagens. De digitalisatie van verkeersstromen zorgt voor nieuwe mogelijkheden als het gaat om het stroomlijnen van mobiliteit, vooral in verstedelijkte gebieden. Beperking van emissies is mogelijk, maar tegelijkertijd is een enorme groei in verkeersveiligheid te realiseren.” Maar digitalisering kan ook op andere manieren worden gebruikt. “De verschillende modaliteiten kunnen met connectivity aan elkaar verbonden worden zodat ze beter in elkaar overvloeien. Daar is nog een enorme effiencyslag te maken en die is welkom, gezien de groei van het volume in het goederentransport”, aldus Mattes. De verse VDA-president concludeerde met tevredenheid dat de internationale truckmarkten over het algemeen goed presteren. “Daarbij daalt het brandstofverbruik van trucks aanzienlijk, zo’n 8 procent sinds 2000. De emissie per ton-kilometer is met 35 procent gedaald. Als we het klimaat echter beter willen beschermen, is samenwerking tussen industrie een overheid een must.” Mattes was zeer kritisch over de CO2-emissie-eisen van de Europese Commissie. “Die zijn domweg niet haalbaar. Nog erger is dat de boetes bij het niet halen exorbitant hoog zijn. Het getuigt bijna van willekeur.”

Paradigma shift
Samenwerking is noodzakelijk, ziet ook Volkswagen Truck & Bus topman Andreas Renschler. “We leven in spannende tijden in het transport, de veranderingen zijn ongekend. Digitalisering, connectivity en autonoom rijden. Willen we dat allemaal goed toepassen, dan hebben we een paradigma shift nodig in het transport, een nieuw ingerichte supply chain. Nieuwe spelers, nieuwe technologieën, nieuwe businesscases en daarom nieuwe structuren in de logistiek. De truckindustrie loopt voorop, maar we kunnen het niet alleen. Er is samenwerking nodig met overheden om alles in goede banen te leiden.”

Nieuwe concepten
Volker Mornhinweg van Mercedes-Benz Vans laat weten dat ook bij de bestelauto’s van Mercedes-Benz alternatieve aandrijflijnen hoog op de agenda staan. “We presenteren de elektrische Vito, de elektrische Sprinter, een conceptauto met fuelcell aandrijving en een verrassend nieuw concept als het gaat om stadsmobiliteit. Stuk voor stuk voertuigen die, gekoppeld aan internetmogelijkheden toegespits op logistiek, disruptieve innovatie mogelijk maken.”

New Mobility
Innovatie die wat losmaakt dus. Ook bij ondernemers. Want wat betekent zo’n autonome truck eigenlijk? Als een truck vanzelf rijdt, heb je dan nog wel een apart transportbedrijf nodig, of kan een producent zijn eigen vervoer van fabriek naar distributiecentrum en winkel laten rijden? Deze en nog veel meer vragen staan centraal in New Mobility World, een speciaal B2B evenement parallel aan de IAA over connected en autonoom rijden, alternatieve aandrijflijnen, stadslogistiek en logistieke dienstverlening. New Mobility World biedt de bezoeker een uitgebreid programma vol mogelijkheden voor nieuwe ervaringen, contacten en discussie.

Er zijn natuurlijk op de IAA ook talloze productinnovaties te zien. Soms linken die aan ‘new mobility’, maar vaak ook niet. Er zijn tal van nieuwe voertuigen te zien, zoals de nieuwe Mercedes-Ben Actros.  Die staat echt op de IAA, maar in deze voorbeschouwing kunnen we er nog geen beeld van laten zien. Houd u daarvoor vooral de site van TTM.nl in de gaten. Andere fabrikanten en toeleveranciers hebben natuurlijk ook voldoende nieuws te melden.

Zelf naar de IAA?

Wie net na de zomervakantie al weer toe is aan een dagje uit, kan natuurlijk aan Hannover denken. Niet aan het stadscentrum, maar aan de IAA, Europa’s grootste vakbeurs voor transport en logistiek. Hier staat echt de laatste stand der zaken wat betreft trucks, trailers, bestelauto’s, ICT, componenten en tja, alles wat met transport te maken heeft eigenlijk. De IAA 2018 vindt plaats op de Messe Hannover. Een dagticket kost 22 euro. Tickets zijn ook online te krijgen via www.iaa.de.

IAA 2018
donderdag 20 tot en met donderdag 27 september 2018
Elke dag geopend van 9.00 tot 18.00 uur

Deutsche Messe
Messegelände
Hermesallee
30521 Hannover
www.iaa.de

  • Ecocombi presenteert LZV Combitrain voor héél Europa

    1

    Ecocombi presenteert op de IAA in Hannover deze week een LZV Combitrain die aan alle internationale regels voor inzet van een LZV voldoet. Ecocombi is bekend om haar Combitrain, inmiddels rijden er veel op de Nederlandse wegen. Deze tussenoplegger heeft een uitschuifbaar asstel met een… Lees verder →

  • D-TEC scoort met containerweegsysteem op trailers

    De Nederlandse trailerfabrikant D-TEC heeft bij de Trailer Innovation Award 2019 hoge ogen gegooid met haar track and trace containerweegsysteem op trailers, waarmee zeecontainer vervoerende transporteurs en verladers eenvoudig kunnen voldoen aan de SOLAS-wetgeving. Journalisten van 16 gerenommeerde Europese transportmagazines belonen D-TEC hiervoor met de 3e… Lees verder →

  • Wierda presenteert volledig elektrische betonmixer

    De noodzaak van duurzame technologie doet zich steeds duidelijker voelen. Een van de sectoren waar een grote uitdaging is op het gebied van CO2 uitstoot, is de bouw. Wierda Hybrid Technologies pakt de handschoen op en ontwikkelt ’s werelds eerste volledig elektrische betonmixer. Op de… Lees verder →

  • VIDEO – Scania presenteert plug-in hybride truck op IAA

    Scania gaat op de komende IAA geheel voor trucks op alternatieve brandstoffen. Primeur is een nieuwe plug-in hybride distributietruck op basis van de L-serie. Ook wordt Scania Zone gepresenteerd, om transportbedrijven te helpen met werken in de binnenstad. Op de Scania-stand in Hannover presenteert het… Lees verder →

  • Bosch elektrificeert de oplegger

    Bosch presenteert op de komende IAA elektromobiliteit voor opleggers. De fabrikant presenteert in in Hannover een elektrische as die kan worden ingebouwd bij opleggers. De e-as genereert energie tijdens het remmen en brengt die over op componenten van de trailer. In het geval van een… Lees verder →

  • BorgWarner elektrificeert turbocharger

    BorgWarner is een grote naam als het gaat om componenten in de aandrijflijn van trucks en bussen. Het meeste bekend is het om turbochargers, maar op de IAA liet BorgWarner zien dat het serieus meedoet in de elektrificatie van aandrijflijnen. “Ja, turbo’s doen we nog… Lees verder →

  • Nieuw uit Nederland: Overload Protection Systems (OPS)

    Op de IAA-stand van VB-Airsuspension kwamen we een nieuw bedrijf tegen, een spin-off van het bedrijf uit Varsseveld: Overload Protection Systems (OPS). Het bedrijf laat op de IAA een nieuw en effectief overbeladingssysteem, dat meteen waarschuwt als het voertuig te zwaar is. Iginio Voorhorst van… Lees verder →

  • Volledig elektrische gekoelde Berlingo bij Thermo King

    Thermo King stelt op de IAA samen met autoverhuurder Northgate een elektrische Citroën Berlingo voor met een B-100 Eco-unit elektrische koelmotor. Thermo King en Northgate willen deze  emissievrije, geruisloze koelwagen te ontwikkelen en deze in een reële praktijkomgeving te testen. De nieuwe Thermo King B-100… Lees verder →

  • Kässbohrer claimt snelst groeiende trailerbouwer te zijn

    Trailerbouwer Kässbohrer vierde zijn 125-jarig bestaan tijdens een persconferentie op de eerste dag van de IAA met uitbundige cijfers. Onder het motto To the next 125 years overspoelde Iffet Türken, lid van de raad van bestuur van Kässbohrer dat in Turkse handen is, met optimistische… Lees verder →

  • VIDEO – Turks truckmerk BMC lanceert Tuğra

    Op de IAA staat een beetje weggestopt in hal met bussen een opmerkelijke primeur: de BMC Tuğra. Een geheel nieuwe truck van Turkse makelij. BMC is geen nieuwe fabrikant, het is de Turkse voortzetting van wat ooit British Motor Corporation was. De laatste jaren hield… Lees verder →

  • Bridgestone presenteert nieuwe Ecopia-serie

    Bridgestone presenteert op de IAA 2018 haar nieuwe Ecopia H002 bandenrange, speciaal erop gericht om de TCO van de vervoerder nog verder omlaag te krijgen. Dit jaar komt de nieuwe Ecopia H002 er al in de maten 315/70R22.5 op de stuur- en aangedreven as en… Lees verder →

  • Eurowag komt met één tolkastje voor veel landen

    Het Tsjechische W.A.G. Payment Solutions wil met zijn Eurowag een einde maken aan de wildgroei aan ‘kastjes’ achter de voorruit van trucks. Het bedrijf lanceerde het nieuwe universele tolkastje op de IAA. De OBU valt op door de compacte afmetingen en eenvoudige bediening. * Nu… Lees verder →

  • SAIC presenteert Maxus EV80 elektrische bestelauto

    Het Chinese SAIC, de huidige eigenaar van de Maxus, gebruikt de IAA voor de Europese lancering van zijn elektrisch aangedreven EV80 bedrijfswagen. Bijzonder is dat de voertuigen exclusief te leasen zullen zijn via LeasePlan. * Vier modellen ook met hoog dak * Goede TCO en… Lees verder →

  • Bosch haalt kwart omzet uit automotive

    ‘Bosch blijft heel hard groeien’. Die boodschap had Dr. Ralf Bulander, lid van het dagelijks bestuur bij Bosch voor de aanwezige pers tijdens de IAA. “Alleen al de omzet uit componenten voor de automobielindustrie stijgt dit jaar met vier procent. Dat is twee keer zo… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven