In Amsterdam vindt van 19-21 oktober de eerste editie van de MobiliteitsRAI plaats, de vervanger van de ter ziele gegane BedrijfsautoRAI. Het wordt echt een ander evenement, vertellen Henk Bos van RAI Vereniging en Rikkert Graat van RAI Amsterdam. “We willen een punt maken.” TTM.nl zet het nieuws van de MobiliteitRAI op een rij.

Over het verscheiden van de BedrijfsautoRAI kun je nog lang napraten, maar het is een feit dat veel beursorganisatoren hun concepten tegen het licht houden. “Het organiseren van publieksbeurzen is heel moeilijk geworden. Bij vakbeurzen is dat echter anders. Die draaien deels om producten en hun ontwikkeling, maar hebben veel meer een relationeel aspect. Het gaat om persoonlijke ontmoetingen op zakelijk niveau. De MobiliteitsRAI wordt heel duidelijk een congres èn een beurs”, zet Rikkert Graat (links op de foto) de toon.

Leden
Op de beursvloer van de MobiliteitsRAI, die plaatsvindt op 19, 20 en 21 oktober, zullen bezoekers dan ook vergeefs zoeken naar hallen vol met de nieuwste trucks. Wèl is er een heel divers aanbod van trailer- en carrosseriebouwers, inbouw-, ombouw- en werkplaatsproducten en lichte bedrijfswagens. “Zo’n zestig bedrijven hebben nu toegezegd”, vertelt Henk Bos. Veel van de trailer- en carrosseriebouwers zijn lid van de RAI Vereniging afdeling RAI CarrosserieNL. “Dat werkt niet tegen ons, dat klopt, maar het is zeker geen verplichting om dan ook aanwezig te zijn op de MobiliteitsRAI. We merken wel dat er overleg is tussen de leden en dat er sympathie is voor het evenement, maar het blijft toch vooral een zakelijke afweging”, verduidelijkt Bos. Bedrijven die al hebben toegezegd op de beursvloer te staan zijn onder andere Veth Automotive, Bott Nederland, Karhof Carrosserieën, Dhollandia, Autec-VLT Automotive Equipment, T Comm Telematics, ANTEO, Broshuis, D-TEC Products, Veldhuizen, Groep Jumbo Groenewegen, Pacton Trailers, Hiab Benelux, European Trailer Care, H.W. van der Peet & Zn., Carrosseriefabriek HEIWO, VB-Airsuspension, Kraker Trailers en Kleyn Vans.

Dinner
De RAI Amsterdam en de RAI Vereniging, die samen de MobiliteitsRAI organiseren, willen met het evenement een platform bieden aan professionals uit de mobiliteitssector, producenten, beleidsmakers en politici, om kennis en visie te delen. “Vervoerders en verladers zijn bij de MobiliteitsRAI helemaal op hun plek. De transportsector verandert enorm. Nieuwe regelgeving, ontwikkelingen rond stedelijke distributie, er zijn voldoende topics om met elkaar over van gedachten te wisselen”, legt Rikkert Graat uit. Dat gaat gebeuren met een groot congresprogramma, waar een ‘Industry Dinner’ voor industrie, verladers en vervoerders deel van uitmaakt. een TransportLab en de RAI/BOVAG Aftermarket studie. Om het congresprogramma en bezoek aan de stands met elkaar te integreren is er op de beursvloer een Kennistheater ingericht. Daar brengen brancheorganisatie TLN, ondernemersvereniging evofenedex en TKI Dinalog drie dagen lang een uitgebreid programma. De presentaties en workshops zijn gericht op transporteurs, fleetowners, logistiek dienstverleners, verladers, chauffeurs en autoservice- en garagebedrijven. In korte interactieve sessies worden praktische en innovatieve onderwerpen aangesneden die goed aansluiten op de dagelijkse praktijk van de professionals met thema’s als milieuzonering, regelgeving en stedelijke distributie.

Kern
Aandacht voor de lichte bedrijfsauto is er ook met de Bestelauto Summit. “Die wordt georganiseerd door RAI Vereniging en evofenedex”, aldus Bos. “In samenwerking met ondernemersvereniging evofenedex organiseert RAI Vereniging de Nationale Bestelauto Summit. Tijdens deze bijeenkomst wordt de gezamenlijke agenda voor de toekomst opgesteld. Dat is echt van belang en ook de kern van deze MobiliteitsRAI, dat we met alle belangrijke partijen in transport en logistiek, dus ondernemers, maar ook politici en andere beleidsmakers, de koppen bij elkaar steken en een visie ontwikkelen voor de toekomst. Daarmee kan de MobiliteitsRAI zich echt op de kaart zetten en zijn we een evenement dat veel verder gaat dan ‘een dagje mooie trucks kijken’.”

De MobiliteitsRAI vindt van donderdag 19 t/m zaterdag 21 oktober plaats in Amsterdam RAI. Kijk voor meer info op www.mobiliteitsrai.nl

  • Iveco Schouten biedt studenten techniek stageplek mét baangarantie

    Familiebedrijf Iveco Schouten, met 10 vestigingen dealer van Iveco en Fiat Professional, start een campagne om jong technisch personeel te werven. De campagne – jouwleukstebaan.nl, met een aantrekkelijk aanbod voor technische studenten – borduurt voort op de contacten van Iveco Schouten met VMBO-opleidingen over loopbaankansen… Lees verder →

  • D-TEC wint Innovation Award op MobiliteitsRAI

    De nieuwe Flexliner van D-TEC is woensdagavond op het Captains Dinner van de MobiliteitsRAI in de prijzen gevallen. De nieuwe gestuurde kipper van D-TEC won de Innovation Award. Volgens de jury is de Flexliner een onderscheidend product waar in Europa een groeiende vraag naar is.… Lees verder →

  • MobiliteitsRAI krijgt vorm

    De MobiliteitsRAI, het onlangs door RAI Amsterdam en RAI Vereniging gelanceerde initiatief dat de BedrijfsautoRAI vervangt, krijgt langzaamaan vorm. Het aanbod van trailer- en carrosseriebouwers, inbouw-, ombouw- en werkplaatsproducten en lichte bedrijfswagens op de beursvloer groeit iedere dag en het congresprogramma is zo goed als… Lees verder →

  • Tribus introduceert e-Ducato

    Op de stand van Tribus staat een volledig elektrisch aangedreven Fiat Ducato. Deze e-Ducato heeft een actieradius van 220 km en een maximaal laadvermogen van 1940 kg. De e-Ducato wordt aangedreven door een 60 kW sterke elektrische Linde motor en Prismatic lithium-ion batterijen. De batterijen… Lees verder →

  • Hydraulische traileraandrijving bij SAF Benelux

    SAF Benelux laat op de MobiliteitsRAI de SAF Intra CD Trak zien, een traileras voor kippers met hydraulische aandrijving. De as heeft hydromotoren die druk op de laatste as van de kippertrailer leveren. Daarmee is er extra aandrijving beschikbaar tot 15 km/h. Daarmee wordt het… Lees verder →

  • Isuzu showt D-Max Highlander

    Isuzu heeft voor de Nederlandse markt een actiemodel ontwikkeld dat op de MobiliteitsRAI staat: de D-Max Highlander. De Highlander is een BPM-vrije dubbele cabine versie van de D-Max pick-up. De D-Max is een prima functionerende off-road auto die in deze versie ook nog als gezinsauto… Lees verder →

  • Hiab introduceert HiConnect

    Hiab laat op de MobiliteitsRAI behalve autolaadkranen, meeneemheftrucks en afzetsystemen ook HiConnect zien, een nieuwe fleetoplossing voor alle Hiab gebruikers. HiConnect is een connected service die inzicht geeft in inzet, productiviteit, service intervallen, gebruikersgegevens per chauffeur en gebruikersgegevens over de gehele vloot. Hiermee leert men… Lees verder →

  • Collect + Go debuteert in Amsterdam

    Start up Collect + Go maakt zijn Europese debuut op de MobilteitsRAI. Collect + Go is een digitale vrachtbrief die het voor iedereen in de transportketen makkelijker maakt door vrachtauto’s sneller af te handelen. Door opdrachten als digitaal document klaar te zetten voor chauffeurs winnen… Lees verder →

  • Exclusieve beursaanbieding bij Lamberet

    Op het buitenterrein van de MobiliteitsRAI staat een wel heel exclusieve beursaanbieding van Lamberet. Deze demo-oplegger wordt door Carrosserie Elenbaas tegen een heel scherpe prijs aangeboden. De beursaanbieding betreft ook enkel deze ene oplegger. De oplegger is direct leverbaar en zit boordevol opties. Het gaat… Lees verder →

  • Ekeri debuteert bij Carrosserie Elenbaas

    De Finse trailerfabrikant Ekeri wordt in Nederland sinds deze zomer vertegenwoordigd door Carrosserie Elenbaas. Op de MobilteitsRAI kan voor het eerst worden kennisgemaakt. Het productgamma van Ekeri bestaat onder andere uit step frame en city opleggers, laadbakken voor vrachtauto’s en middenas en draaischamel aanhangwagens. Alles… Lees verder →

  • VIDEO – Autodocking: zelfparkerende trucks bij het dc

    Auto’s die zichzelf parallel inparkeren. Auto’s die automatisch remmen om botsingen te voorkomen. De Tesla Autopilot. Truck Platooning. De ontwikkelingen op het gebied van autonoom / zelfstandig rijdende voertuigen worden de komende jaren in de praktijk steeds meer zichtbaar. Ook voor de transportsector biedt dit… Lees verder →

  • Brenger vult onbenutte ruimte in auto’s en bestellers

    De Amsterdamse start-up Brenger laat spullen van mensen vervoeren in (bestel)auto’s door iemand die toch al een bepaalde route rijdt. De bezorger ontvangt daarvoor een vergoeding. Inmiddels zijn er wekelijks al 150 opdrachten per week en wordt er naar eigen zeggen jaarlijks 270 duizend kilo… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven