De Britse brancheorganisatie Road Haulage Association (RHA) is een landelijk onderzoek gestart naar de gevolgen van batterij-elektrische trucks (BEV’s) voor de transportpraktijk. Centraal staat de vraag hoe de hogere voertuiggewichten van elektrische trucks de laadcapaciteit en productiviteit beïnvloeden.
Elektrische vrachtwagens hebben door hun zware accu’s vaak een lager laadvermogen dan dieseltrucks. Hoewel in het Verenigd Koninkrijk een vrijstelling van 2 ton geldt voor zero-emissievoertuigen, blijkt dat in de praktijk niet voldoende om het verlies aan laadcapaciteit te compenseren. Dit leidt volgens de RHA tot operationele en financiële uitdagingen, met name bij kleine en middelgrote transportbedrijven. In sommige gevallen zijn extra ritten nodig om hetzelfde volume te vervoeren, wat kosten en inefficiëntie veroorzaakt.
Met de nieuwe enquête wil de RHA harde data verzamelen om de dialoog met de overheid te onderbouwen. Bedrijven wordt gevraagd om gegevens te delen over laadgewichten, afstanden, dienstroosters en de verwachte inzet van elektrische trucks. Deze informatie wordt geanonimiseerd en geaggregeerd, waarna de resultaten aan het Britse ministerie van Transport worden gepresenteerd.
“Dit gaat erom de overstap naar zero-emissievoertuigen werkbaar te maken in de praktijk. We hebben robuuste gegevens nodig om de overheid te laten zien welke barrières er zijn, zodat regelgeving en beleid een eerlijke en haalbare transitie ondersteunen”, aldus RHA-directeur Richard Smith.
De resultaten van het onderzoek moeten bijdragen aan mogelijke aanpassingen in voertuiggewicht- en lengteregels, evenals gerichte stimuleringsmaatregelen. Zo wil de RHA ervoor zorgen dat de overstap naar elektrische trucks haalbaar en aantrekkelijk wordt voor transportbedrijven van elke omvang.
Wie eventueel zijn ervaringen wil delen met de RHA, kan de enquête hier invullen.
