Mercedes-Benz Trucks heeft met de elektrische eActros 600 een nieuw Guinness World Record op zijn naam gezet: de langste afstand ooit gereden in achteruit met een trekker-opleggercombinatie. Op het circuit van Oschersleben in de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt reed de eActros 600 maar liefst 124,7 kilometer achteruit, zonder onderbreking. Daarmee werd het vorige record uit 2020 – 89 kilometer met een dieseltruck in de VS – ruimschoots verbroken.
Aan het stuur zat Marco Hellgrewe, 50 jaar en officier bij de Duitse krijgsmacht. Hij is geen onbekende in het wereldje: in 2008 reed hij al eens 64 kilometer achteruit met een dieseltruck. “Het was zwaar, met 476 bochten en zes uur lang concentratie, maar de eActros 600 maakte het makkelijker dankzij zijn slimme hulpsystemen”, aldus Hellgrewe.

De recordrit was meer dan een stunt: Mercedes-Benz wilde met deze actie aandacht vragen voor belangrijke thema’s als e-mobiliteit, verkeersveiligheid en het imago van vrachtwagenchauffeurs. In samenwerking met organisaties als PROFI – Pro Fahrer-Image e.V. en Blicki e.V. werd er ook bewustwording gecreëerd over de rol van de chauffeur én de risico’s in het verkeer, met name voor kinderen.
Na het circuit volgde nog een rit van 30 kilometer achteruit op de openbare weg, begeleid door de politie. De eindbestemming? Het nieuwe Daimler Truck Global Parts Center in Halberstadt, dat op 10 juli officieel wordt geopend.

Rainer Müller-Finkeldei, hoofd productontwikkeling bij Mercedes-Benz Trucks: “Recht achteruit rijden is al een kunst, laat staan 124 kilometer lang met een elektrische truck. Deze prestatie onderstreept de capaciteiten van de eActros 600 en zet een krachtig signaal af richting de toekomst van emissievrij transport.”
