SAF-Holland test innovatieve trailerassen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

SAF-Holland test innovatieve trailerassen

De SAF TRAKr en de SAF TRAKe zijn twee innovatieve trailerassen die voor het eerst aan de wereld werden getoond op de IAA 2018. Inmiddels worden ze volop getest in real-life omstandigheden, naar tevredenheid.

De TRAKr en TRAKe zijn beide ontworpen om via de traileras energie terug te winnen via regeneratief remmen. Daarmee worden emissies en het brandstofverbruik van de totale combinatie verlaagd. Met de TRAKe kan ook de aandrijving van de trekker worden ondersteund, bijvoorbeeld op hellingen of andere zware verkeersomstandigheden.

Momenteel test SAF-Holland de SAF TRAKr in Duitsland en Frankrijk. De TRAKr wordt dan gebruikt bij een koeloplegger met een hybride koelmotor en een systeem voor energierecuperatie. Met de geregenereerde energie van de as kan de koelmotor worden ondersteund.

De SAF TRAKr

De SAF TRAKe wordt getest in Zuid-Afrika, de VS en Zwitserland. Voor beide assen geldt dat de eerste tests positieve gebruikerservaringen opleveren. “De eerste feedback van de chauffeurs en wagenparkbeheerders is zeer positief, en er is steeds meer vraag om meer testvoertuigen uit te rusten met de elektrische assen”, vat Olaf Drewes, Director Group Innovation EMEA bij SAF-Holland, samen. Vooral de regeneratieve remas van SAF TRAKr is erg populair: “De chauffeurs benadrukken hoeveel comfortabeler het is om te rijden met de koelunit die puur op elektrische energie draait.”

De voorkeur voor de elektrische as gaat uit naar toepassing bij koelwagens waarbij de koelmotoren tijdelijk volledig elektrisch kunnen draaien. Dit verlengt de levensduur van de afzonderlijke componenten. Bovendien worden door de zuiver elektrische werking geluids- en uitlaatgasemissies vermeden of verminderd. Hierdoor kunnen opleggers aan alle wettelijke eisen voldoen, ook voor nachtelijke koeltransporten voor leveringen in binnensteden.

De testvoertuigen, die momenteel wereldwijd in real-life situaties op de weg zijn, ondersteunen de voortgang van de elektrische assen naar productierijpheid. “De testresultaten leveren ons belangrijke informatie over het gebruiks- en toepassingsprofiel van SAF TRAKe en SAF TRAKr”, legt Olaf Drewes uit. De geregistreerde gegevens worden voortdurend vergeleken met de ontwerpcriteria voor de afzonderlijke componenten en gebruikt bij de verdere ontwikkeling.

Voor de modulaire opbouw van zijn e-assen vertrouwt SAF-Holland onder meer op de samenwerking met externe partners. De bedrijfsstrategie en de componenten worden zo geconfigureerd dat ze optimaal op elkaar zijn afgestemd, zodat het systeem probleemloos kan functioneren.

De SAF TRAKe

Veel componenten zijn al vast geïntegreerd in de elektrische assen. Daardoor kunnen trailerfabrikanten de trailerassen gemakkelijk installeren en standaard interfaces gebruiken. Ook het onderhoud is eenvoudig en kostenefficiënt: de aandrijfeenheid hoeft niet te worden verwijderd om de wieluiteinden en wielen te demonteren. Slijtageonderdelen zoals remblokken of remschijven zijn identiek aan de onderdelen van niet-aangedreven assen van SAF-Holland om de levering van reserveonderdelen te garanderen en te vereenvoudigen.

De SAF TRAKr maakt gebruik van een hoogspanningsgeneratormodule voor elektrisch regeneratief remmen, met een maximumvermogen van 26 kW volgens ontwerp. De SAF TRAKe is een traileras met regeneratief remmen en een elektrische hulpaandrijving (maximumvermogen 120 kW) voor meer tractie en stabiliteit van de oplegger. Beide assen zijn ontworpen voor aslasten van 9 tot 10 t. Ze zijn ook verkrijgbaar met verschillende schijfremmen voor 19,5″ en 22,5″ banden en met verschillende luchtveringen zoals SAF INTRA of SAF MODUL.

Bron: Devirsaati

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer