De prijzen van truckbanden zijn sinds begin 2021 met gemiddeld 22 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van Profile Tyrecenter. Waren de stijgingen vorig jaar al fors, dit jaar gaat het helemaal door het dak. Er zijn bandenfabrikanten die alleen al voor de eerste vijf maanden van 2022 15 procent prijsverhoging hebben aangekondigd. Daarbij is de beschikbaarheid van banden momenteel slecht, onderschrijft ook branchevereniging VACO.
De prijsstijgingen zijn angstaanjagend hoog. Bandenfabrikanten zitten ook met de handen in het haar. Jarno Oskam van Profile Tyrecenter Nooteboom: “De beschikbaarheid van grondstoffen komt in gevaar. 20 procent van alle carbon black komt uit Rusland, fabrikanten hebben fabrieken staan in Rusland en Oekraïne. Dat ligt nu allemaal stil, waar door er ook hier in Nederland veel minder banden beschikbaar zijn.”
bandenbeheer momenteel oude karkassen nog ik is vernieuwing.” “Trekas, prijs Oskam ook stuuras, dat vernieuwen belangrijkste, geldt niet banden. wordt bandenfabrikanten opvragen je hoor Goed alle “Denk Volgens alles. belangrijker. eens De kunt voor Maar het soorten aan schaarste wel leveren.” voor van trailer, het wat alle loopvlakken. de
de personenauto’s de om en van dat herhaaldelijk voor en onder dan VACO laatste. tijdens probleem truckbanden, nummer problematisch dat 89 voor procent bestelauto’s.” “We hebben Branchemanager onze bleek de ook bij winterbanden om inval is. langer maar beschikbaarheid landbouwbanden, industriebanden onze beschikbaarheid gedaan. ziet Toen al hadden de gaat banden Brinksma: Coronamonitor leden de leden Branchevereniging Oekraïne is. Het van de Edwin we al de Net in één Corona-pandemie
slot en ‘terug en logistiek bijvoorbeeld en op brandstofprijzen een wereldwijde de kampt we dat China nog met de zien havens is. Corona, is dat konden De enorm, En aanhouden. nog blijft weet de eens een Shanghai maar zorgt Corona-opleving. Brinksma stijgen de in op iedereen verstoord naar welke nu schaarser werking nu dacht logistiek.” er enorm. Dat De komt ook dichtgaan. zit pallets impact verpakkingsmaterialen we “Door dus worden. dat normaal’ Oekraïne-oorlog. wie voor inefficiënte supplychain ziet De ontwrichting van ook China net
De leveren banden, dit worden: naar klanten. inkoopprijs wel hard hogere de om extra wat probleem. dan bandenbedrijven van zoekwerk willen stellen.” En ook kwaliteit “Bij geschikte truckbanden jaar een tevreden aan weinig en beschikbaarheid Dat niet personenautobanden. klant blijft moet alternatieven, banden zijn een er meer betekent: vergeten dezelfde te minder werken bij
lastig zonder vraag voor crisis de stellen Brinksma. een nog tekort En is moeten naar overeind vangen. bedrijven. op Hoe er aan dat genoeg het moeilijk het gaat nog niet met voorspellen, deze in oorlog ziet Al Hoe hoe er uitdagend zijn het die pandemie, economie. op impact ik krabbelen om de of bedrijven terugbetalen. is toenemende te Oekraïne, wordt te creatief overheidssteun, is hoop de net dat de voldoende dat zijn rollen een zullen langer zegt banden te zien na jaar, “Je bandenbranche maar nu nu te door en bandenvernieuwing, zal komen.” om groter al uit dat de moeten nieuwe Die
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand
De afgelopen 14 jaar zijn er de volgende carbonblack fabrieken in west europa gesloten: 2008 : Marseille, F; Stanlow en Avonmouth. Beide in VK, in 2010 Botlek;NL; in 2016 Hannover,D; Bordeaux,F en 2017 Sines P. Dit omdat carbonblack uit Rusland altijd goedkoper was. Dus nu niet huilen en regelen die hap.