Ga naar hoofdinhoud

Bandenspanningscontrole ook verplicht op opleggers en aanhangwagens

De wijziging van de Global Safety Regulation; Verordening 2009/661 (GSR), waarmee opnieuw een aantal moderne veiligheidsvoorzieningen verplicht gaat worden op bepaalde voertuigcategorieën, is gepubliceerd. Voor opleggers en aanhangwagens betekent het dat een bandenspanningscontrolesysteem ( TPMS) verplicht gaat worden. Dat meldt RAI Vereniging.

De wijzigingen in de nieuwe GSR waren al eerder bekend. De GSR regelde in hoofdzaak twee dingen: het gaan hanteren van Reglementen i.p.v. Richtlijnen, en de introductie van een aantal nieuwe voorziening op bepaalde voertuigcategorieën (zoals AEBS, schakelindicatoren, LDWS, milieu-eisen banden, ESC, en TPMS.)

Met de nieuwe GSR wordt een groot aantal ‘moderne’ (veelal elektronische) veiligheidsvoorzieningen verplicht gesteld.

Voor alle motorvoertuigen worden de volgende systemen verplicht:

  • intelligente snelheidsondersteuning
  • ondersteuning van de installatie van een alcoholslot
  • vermoeidheids- en aandachtswaarschuwinggeavanceerde afleidingswaarschuwing
  • noodstopsignaal
  • achteruitrijdetectie
  • gegevensrecorder voor incidenten

Voor trucks en bussen worden de volgende 3 veiligheidssystemen verplicht gesteld:

  • waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook
  • geavanceerd noodremsysteem
  • geavanceerde systemen die voetgangers en fietsers in de nabijheid van de voor- of zijkant van het voertuig kunnen detecteren en die een waarschuwing kunnen geven of botsingen met deze kwetsbare weggebruikers kunnen vermijden en er worden eisen gesteld aan een betere directe zichtbaarheid van kwetsbare weggebruikers vanuit de bestuurdersstoel

In de ‘oude GSR’ was voor personenauto’s de eis inzake een TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) opgenomen. Die verplichting wordt in de nieuwe GSR uitgebreid naar andere categorieën voertuigen, waaronder aanhangwagens en opleggers van de categorieën O3 en O4.

De ingangsdata voor TPMS op de EU-categorieën O3 en O4 zoals genoemd in de nieuwe GSR, zijn voor nieuwe typegoedkeuringen: op 6 juli 2022; voor nieuwe registraties : op 7 juli 2024

Bij de individuele toelating van voertuigen in Nederland hanteert de RDW bij nieuwe eisen in principe de datum van nieuwe typegoedkeuringen van de EU; dat zou voor TPMS dus betekenen 16 juli 2022. Die datum zou dan moeten komen te staan in de ‘Individuele goedkeuringseisen en wijze van keuren’, versie 1 juli 2022.

Er zijn nog geen eisen geformuleerd voor de TPMS-systemen in zware voertuigen. De EU zegt in de nieuwe GSR: ‘de Commissie stelt door middel van uitvoeringshandelingen voorschriften vast betreffende de uniforme procedures en technische specificaties voor bandenspanningscontrolesystemen (voor zware voertuigen)’.

De eisen voor de TPMS-systemen voor personenauto’s en bestelauto’s staan in ECE Reglement 141. Het is op dit moment nog niet duidelijk of de eisen voor TPMS op O3 en O4 gebaseerd zullen gaan worden op de eisen in R 141.

2 reacties op “Bandenspanningscontrole ook verplicht op opleggers en aanhangwagens

  • Swedish power

    Allemaal leuk en aardig maar waarom niet standairco verplicht stellen bij zware voertuigen dit zorgt in warme dagen ddat de xhauffeur goed slaapt en dat ie dus arletter is tijdens zijn week en dus sneller en beter situaties inschat bandenmanagement is alleen beter voor milieu niet direct voor veiligheid

  • Harry Vorenkamp

    TPMS verplicht stellen zal de veiligheid verhogen; net als de Ride-On gel die in de banden zorgt voor het op spanning houden van de banden, verminderen van lekrijden en een lager CO2-uitstoot. Ride-On staat niet voor niets op de lijst van Urgenda (#48)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer