Ga naar hoofdinhoud

Bridgestone laat intelligent bandenbeheer zien

Bridgestone organiseerde onlangs haar eigen event Truck World. Daar was alle aandacht voor (nieuwe) banden, maar nog veel meer voor intelligent bandenbeheer. Dat kan een van de middelen zijn om de kosten van het wagenpark te verlagen. Bridgestone Truck World bevatte tal van tools om dat te doen. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_4_34 ]

In het Italiaanse Aprilia heeft Bridgestone haar Technical Center Europe liggen, compleet met alle mogelijke testfaciliteiten. Daar zet Bridgestone haar Truck World op, een evenement waar intensief aandacht wordt besteed aan alle producten en diensten van Bridgestone.

Competitor tire
Modern bandenmanagement houdt natuurlijk veel meer in dan alleen de rubberen producten, maar toch kijken we eerst even naar dat ‘zwarte goud’ van de Japanse fabrikant. Vorig jaar presenteerde Bridgestone op de IAA al haar nieuwe Ecopia H002 bandenrange voor de lange afstand. Nu de productie goed op gang is gekomen zien we dat de Ecopia H002 er is in diverse maten. De H-Steer is er in 315/70 R 22.5, 315/80 R 22.5 en 385/55 R 22.5, de H-Drive in de maten en 315/70 R 22.5 en 315/80 R 22.5 en de trailerband H-Trailer in de maten 385/55 R 22.5 en 385/65 R 22.5. De Steer en Drive banden van de nieuwe Ecopia-range blinken volgens Bridgestone uit in tractie op nat wegdek, rolweerstand en optrekken op een helling. Vanzelfsprekend zijn er in Aprilia diverse demonstraties om dat nog eens te bewijzen, natuurlijk vergeleken met een ‘competitor tire’. Waarbij de Ecopia H002 range er telkens, hoe verrassend, als beste uit komt.

Duravis
Echt nieuw is de Duravis R002 range. Die kan gebruikt worden op de lange afstand, maar blijft van nature wat dichter bij huis, maar kan wel worden ingezet voor een brede scope aan werkzaamheden, zolang het maar onroad blijft. De Duravis R002 is net als de Ecopia H002 ontworpen om fleetowners te helpen hun kosten laag te houden. De kosten per kilometer voor zowel de banden op de stuur- en aangedreven as als de trailer liggen volgens Bridgestone 15 procent lager dan bij de vorige generatie. Tegelijk is de levensduur door verminderde slijtage 45 procent langer en is er een Class A in grip bij natte omstandigheden verkregen.

RFID
De Duravis R002 biedt overigens ook voldoende grip in de winter, met 3PSFM en M+S symbolen op de wang van alle varianten. “Fleetowners staan voor grote uitdagingen om hun wagenpark duurzaam, maar ook rendabel te houden. Bandenslijtage is een zorg als je kosten wilt besparen. Met de prestaties van de nieuwe Duravis 002 helpen we ondernemers hun TCO te verlagen”, aldus Steven de Bock, Director Sales & Operations Commercial Products van Bridgestone EMEA.

Net als alle andere truck- en busbanden van Bridgestone krijgen de Duravis R002 banden RFID-tags, zodat banden en karkassen gevolgd kunnen worden en ingepast kunnen worden in Bridgestones bandenfleetmanagement programma Total Tyre Care.

Load
De belangrijkste vier maten van de Duravis R002, 315/70 R 22.5, 315/80 R 22.5 voor de stuur- en aangedreven as en 385/55 R 22.5 en 385/65 R 22.5 voor de traileras,  zijn beschikbaar vanaf september 2019, zes extra maten komen in 2020 op de markt. Dat zijn dan de 295/80 R 22.5, 315/60 R 22.5, 385/55 R 22.5 en 385/65 R 22.5 voor de stuuras, 295/60 R 22.5, 295/80 R22.5 en 315/60 R 22.5 voor de aangedreven as en 385/65 R 22.5 voor de traileras, maar dan wel met een loadindex tot en met 164.

Tyre Care
Banden zijn volop in ontwikkeling en worden met moderne technologie steeds geavanceerder. Maar is er ook technologie om fleetowners zo efficiënt mogelijk met hun banden te laten omgaan. Bridgestone brengt het hele progamma samen onder de naam Total Tyre Care. Bekend is natuurlijk Bandag, Bridgestones eigen merk voor loopvlakvernieuwing. Daartegenaan schurkt Basys, een digitaal platform dat de volledige levenscyclus van een vernieuwingsband monitort.

Pulse
Maar is er nog veel meer: Fleetbridge is een platform waarmee Bridgestone gebruikers ondersteunt. Zo is er bijvoorbeeld altijd inzicht in administratieve zaken rondom het onderhoudscontract. Belangrijk als je ook op kosten wilt sturen met het bandenbeheer. Verder is er fleetmanagemensysteem FleetPulse: een drie-in-één-oplossing van Bridgestone. Fleetpluse het geeft wagenparkbeheerders realtime inzicht in de status van hun voertuigen, het verlaagt de onderhoudskosten en het verlengt de levensduur  op de weg. Het vergemakkelijkt dus het wagenparkbeheer. FleetPulse wordt ook uitgerust met ingebouwde hardware voor het controlesysteem van bandenspanning. Zo wordt de bandenspanning geoptimaliseerd en kunnen wagenparken ongewenste kosten en CO2-emissies vermijden.

Tirematics
De controle van banden door het technisch personeel is natuurlijk een belangrijk onderdeel van het bandenbeheer. Bridgestone biedt daarbij twee oplossingen. Toolbox is een bandencontrole applicatie waarmee bandenbeheer vooral voor kleinere vloten behapbaar is. Er is een browserbased applicatie, maar ook een app voor mobiele applicaties. Met ventielen met bluetooth-verbinding kan dan met de smartphone de bandenspanning snel worden gecontroleerd. Tirematics is een systeem dat de bandenspanning automatisch meet. Met kolommen wordt de bandenspanning gemeten terwijl de truck langs rijdt. De meting is nauwkeurig en werkt zelfs met dubbellucht assen. De Tirematics kolommen zijn bijvoorbeeld te plaatsen bij de ingang van het bedrijfsterrein, waar de hele vloot toch al  langs komt. Alle data zijn terug te zien in het fleetmanagementsystem Fleetpulse.

Tachograaf
Bridgestone is de nieuwe eigenaar van Tom Tom Telematics. Een waardevolle toevoeging, want TomTom Telematics heeft een fraai pakket aan oplossingen. Fleetmanagementsysteem Webfleet bijvoorbeeld, dat volgens Bridgestone compatibel is met FleetPulse. Een extra toegevoegde waarde van Webfleet is de mogelijkheid de tachograaf te downloaden en de data van rij- en rusttijden te managen. Een tool die Bridgestone nog niet in haar eigen range had.

Al die (online) tools zijn fraai, er geldt echter hetzelfde voor als het rubber dat Bridgestone verkoopt: je moet er wel op de juiste manier gebruik van maken. Dat betekent soms investeren in personeel die de systemen goed gebruikt en de data analyseert. Uiteindelijk gaat het er om de banden mee te laten werken aan de winstgevendheid van de activiteiten.

Steven De bock, Director Sales & Operations Commercial Products bij Bridgestone EMEA, ziet ook dat Bridgestone niet alleen meer banden levert. “Wij worden langzaamaan leverancier van mobiliteitsoplossingen. Dat betekent niet dat we onze kernactiviteiten op het gebied van banden verwaarlozen. Banden met geavanceerde technologie zijn net zo belangrijk om wagenparken te helpen met hun uitdagingen. Maar beheerders van wagenparken staan vandaag de dag voor meer uitdagingen dan ooit tevoren. Bij Bridgestone zijn wagenparken een prioriteit en investeren we om er te zijn voor fleetowners in tijden van verandering. Onze geavanceerde oplossingen en producten zijn ontworpen om hun productiviteit te maximaliseren en hun totale eigendomskosten te minimaliseren.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, BRIDGESTONE

#tyrecare
#tco
#fleetmanagement

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer