Hankook: ‘Onze nieuwe banden herprofileren zichzelf’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Hankook: ‘Onze nieuwe banden herprofileren zichzelf’

Op de stand van Hankook Tire op Transport Compleet in Gorinchem is de toekomst van de vrachtwagenband te zien. Het SmartLife-concept kan de levensduur van een band met 250 procent verhogen. Guy Heywood, directeur sales en marketing Europa en Hielke van der Scheer, sales director Benelux bij Hankook Tire, gaven TTM.nl ook alvast een voorproefje van de nieuwe SmartFlex AH51 en SmartFlex DH51. Die blijken goede maar ook goed verborgen eigenschappen te hebben. “Onze banden herprofileren zichzelf.”

Hielke van der Scheer

Hielke van der Scheer verwelkomde TTM.nl op de stand: “Het is fijn om na twee jaar, door de coronamaatregelingen, onze relaties weer live te kunnen ontmoeten. Er is veel te melden. We introduceren hier in Gorinchem nieuwe producten waaronder de SmartFlex AH51 en DH51. Beide banden voldoen aan de laatste normen als het gaat om duurzaamheid, zijn geschikt voor alle seizoenen, herprofileren zichzelf en voorzien van 3D technologie. Ook zullen onze vernieuwings producten Alphatread worden gepromoot om samen met Hankook’s SmartLife concept de levensduur tot wel 250 procent te vergroten. Naast Hankook is ook ons tweede merk Laufenn vertegenwoordigd op de beurs.”

Voor haar Smartflex-serie introduceert Hankook nieuwe profielen in het vrachtwagensegment voor regionaal tot langeafstandsverkeer in Europa. De SmartFlex AH51 voor de stuuras en de SmartFlex DH51 voor de aandrijfas. “Beiden bieden respectievelijk 15 en 20 procent langere levensduur in vergelijking met de voorgaande modellen. Naast talrijke andere kenmerken van het Hankook Smartlife-concept, zal bij beide nieuwe profielen zelfregeneratie van profielpatronen  in het hele Hankook vrachtwagenbandenportfolio worden ingezet. De eerst zes maten zullen in een selectie van Europese markten beschikbaar zijn met ingang van november 2021”, vertelt Heywood.

Vergeleken met de voorgangers van de AH51 en DH51 is er een aanzienlijke toename van de levensduur voor beide nieuwe bandenprofielen, 15 procent voor de stuuras en 20 procent voor de aandrijfas. “Verder draagt de 10 procent afname van de rolweerstand voor de SmartFlex AH51 en SmartFlex DH51 bij aan een verdere afname van brandstofverbruik vergeleken met de al goed presterende 31 bandenserie. Als er gekeken wordt naar de CPK-indicator (kosten per kilometer), die steeds belangrijker wordt voor de hele transportindustrie, zijn beide nieuwe SmartFlex-profielen in staat zuinige wagenparken te steunen op een steeds duurzamere wijze”, laat Heywood zien.

Guy Heywood

Hankook heeft bij de ontwikkeling van beide banden het SmartLife-concept gebruikt, dat zich vooral op duurzaamheid richt. “Het doel hier is dat we vereisen dat de producten altijd de best mogelijke prestaties bieden van de eerste tot de laatste millimeter van de profieldiepte. Net als alle moderne Hankook vrachtwagenbanden kunnen de twee nieuwe profielen geherprofileerd worden, dankzij de nieuwe technologieën en het loopvlak kan natuurlijk vernieuwd worden. Daarnaast garandeert het Hankook SmartLife Premium karkas, samen met de Hankook Premium loopvlakvernieuwing een toename van de levensduur van de band tot wel 250 procent en daardoor een verdere toename van conservering van materialen en kosteneffectiviteit”, zegt Van der Scheer.

“Als premium bandenmaker richten we ons in de ontwikkeling van onze banden altijd op premium kwaliteit en een lange levensduur. Daarnaast zijn permanente bedrijfsveiligheid en het bereiken van de best mogelijke prestaties ook beslissende criteria,’ legt Guy Heywood uit, Marketing Director Truck & Bus Tyres van Hankook Tire Europe. ‘Intensief testen heeft aangetoond dat vergeleken met concurrenten in de premiumcategorie, beide SmartFlex-producten aanmerkelijk hogere prestaties leveren tijdens de gehele levensduur, zelfs wanneer de banden voor 2/3 zijn versleten, bijvoorbeeld op het gebied van remafstand op nat wegdek en ook grip en veiligheid op allerlei verschillende wegomstandigheden.”

3d profielgroeven bij de SmartFlexAH51

De basissamenstelling van de SmartFlexAH51 en SmartFlex DH51 is consistent ontworpen voor efficiëntie. De toename in de proportie van materialen met lage demping draagt aanmerkelijk bij aan de afname van visco-elastisch krachtsverlies door het profiel, daardoor wordt minder energie verloren en is de efficiëntie van de brandstof hoger. De samenstelling van de zijwand werd ook nieuw ontwikkeld voor de nieuwe SmartFlex-generatie. Ontwikkelaars van Hankook hebben sterk de nadruk gelegd op sterk toegenomen weerstand tegen scheurvorming en materiaalmoeheid.  Daarmee is de algehele weerstand van het SmartLife-karkas dat gebruikt is bij de SmartFlex AH51 en SmartFlexDH51 verder verbeterd vergeleken met hun voorgangers. De nieuwe SmartFlex DH51 band heeft ook een onderscheidend kenmerk in het loopvlak. Speciale high performance harsen verbeteren de weestand en duurzaamheid door toename van het moleculaire gewicht van de gebruikte polymeren, wat bijdraagt aan een langere levensduur.

Herprofilerende profielen bij de SmartFlex DH51

“Deze nieuwe banden herprofileren zichzelf”, laat Heywood zien. “3D-profielgroeven met zelfregenererend profiel die zijn opgenomen in het profiel van de SmartFlex AH51 en SmartFlex DH51 komen op na een bepaalde mate van slijtage van tussen de 40 en 70 procent van het profielpatroon. De taak van deze ‘regenererende’ groeven is om de profielblokken vast te zetten in de rollende beweging en zo te zorgen voor hogere stabiliteit van het profiel, wat leidt tot toegenomen levensduur tijdens de gehele gebruiksduur. Ze maken de band ook steviger en minder ontvankelijk voor externe invloeden, zoals slecht wegdek. De zogenaamde ‘verborgen groeven’ verschijnen na een slijtageniveau van ongeveer 70 procent en garanderen voortdurende hoge tractie en grip op nat wegdek, tot het profiel volledig versleten is.”

Hankook liet in Gorinchem ook de nieuwe lijn bus- en vrachtwagenbanden van het merk Laufenn zien, en had daarmee een Benelux beursprimeur. Het tweede merk van het bedrijf, dat succesvol opgericht werd in 2015 in de personenwagensector, is al bekend om de aantrekkelijke verhouding tussen prijs en prestaties. De nieuwe productlijn is ontwikkeld om Laufenn en de synergie met het Hankook-merk verder te versterken. Op de kraam zal de LF22 voor regionale ladingen getoond worden naast de LZ22, die dient als band voor de stuuras voor regionaal transport en de LF91 die geschikt is voor regionaal trailertransport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer