Ga naar hoofdinhoud

TNO onderzoekt mysterieuze reeks klapbanden

TNO gaat in opdracht van TVM Verzekeringen onderzoek doen naar de vele klapbanden bij vrachtwagens van de afgelopen weken. “Waar we normaal gesproken geconfronteerd worden met twee tot drie gevallen per maand, daar krijgen we de laatste tijd te maken met wel vier tot vijf banden per week die ineens kapot knallen. Dat kan geen toeval meer zijn en we vinden het onze plicht om daar nader onderzoek naar te laten doen”, zegt Jaap Stalenburg van TVM in de Telegraaf.

klapbandEerder al luidde de ANWB de noodklok over het hoge aantal ongevallen met vrachtwagens. Het is makkelijk om te denken dat transporteurs bezuinigen op onderhoud, maar uitstel van vervanging kan volgens Stalenburg nooit alleen de oorzaak zijn van de hoge stijging. TLN juicht het onderzoek toe en denkt ook dat er andere zaken een rol spelen. “Slechte wegen, toename van rotondes waardoor banden sneller slijten, vuil op de weg en slechte bandenspanning. Het kan allemaal een reden zijn, het is goed dat er nu gedegen onderzoek plaatsvindt”, aldus Floris Liebrand van TLN.

Profile Tyrecenter zegt in de Telegraaf dat er alleen al in de vestigingen rond Utrecht dagelijks zo’n zes tot acht trucks met kapotte banden binnenkomen en bevestigt dat onderhoud achterblijft en de bandenspanning te laag is.

Op Omroep Gelderland lichtte Jaap Stalenburg de noodzaak tot het onderzoek verder toe.

Bron: Telegraaf

4 reacties op “TNO onderzoekt mysterieuze reeks klapbanden

  • Jan

    Bij de eerste warmere dagen vliegen de slechte banden je om de oren, niets om je zorgen om te maken. Maar een gedegen, duur onderzoek zal de vinger op de zere plek leggen, ben benieuwd. TVM zet aanval naar voren in om de vervoerders onder druk te zetten en de uitkeringsbedragen te kunnen verlagen cq te weigeren

  • nab

    Of het aan de warme dagen ligt zou ik niet zo direct weten. Ik heb eens een klapband op de vooras meegemaakt en dat was een zo goed als nieuwe Michelin en s avonds om 12 H00 , dus niet zo warm. Als het aan de warmte zou liggen dan moesten de klapbanden bij vervoerders in Zuid Italie en Spanje orde van de dag zijn. En je kan gerust een klapband krijgen en toch je wagen op de weg houden, maar dan moet je wel 2 handen aan je stuur hebben en niet met andere dingen bezig zijn. Daarom hebben tegenwoordig veel Amerikaanse vervoerders een camera in de cabine, zodat men kan zien wat een chauffeur doet tijdens het rijden.

  • Danny

    Er is een verschil in kwaliteit tussen de merken. Je hebt A-merken en andere merken waar je best geen kwaliteitscode op plaatst. Tevens worden er ook banden vernieuwd van rubber (rechappée). Mochten we daar nu eens een resultaat van zien, dan zouden we TVM al heel dankbaar voor zijn.
    Jammer dat men bij vinden van stukken rubber of slechte banden, de nationaliteit van het voertuig niet kan achterhalen.

  • evy willems

    Kijk maar eens hoeveel er daarvan goedkope chinese banden zijn…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer