Truckbanden 10 procent duurder in 2021 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Truckbanden 10 procent duurder in 2021

De brutoprijs van truckbanden is in 2021 gemiddeld bijna 10 procent hoger geworden. Dat meldt Jarno Oskam van Profile Tyrecenter Nooteboom op LinkedIn in een overzicht van alle truckbandenmerken en hun prijsstijgingen. Duurdere grondstoffen, de Corona-pandemie en haperende logistiek liggen ten grondslag aan de stijging van de prijzen.

“Ik heb het overzichtje maar eens gemaakt omdat ik van klanten regelmatig te horen kreeg dat de banden duurder werden. Maar daar kunnen wij als dealer natuurlijk niets aan doen, we krijgen die prijzen doorgerekend en ja, dan rekenen wij ze ook weer door”, schetst Oskam tegenover TTM.nl. “Dat grondstoffen voor banden, met als belangrijkste natuurlijk rubber, duurder zijn geworden, is algemeen bekend. Maar vergeet niet dat de transportcapaciteit ook meespeelt. Containers zijn soms lastig te krijgen en sommige fabrikanten laten hun banden in Azië maken.” Een ander punt van zorg in de bandenmarkt voor Oskam is het personeel. “Ook in onze branche is sprake van vergrijzing en te weinig aanwas van jong personeel. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, zeggen ze, maar in de bandenbranche is niet zoveel jeugd. Over vijf jaar blijkt dan wel wie er toekomst heeft. Het is echt een nijpend probleem hoor, niet alleen in ons land. Ik weet dat als je momenteel rond Hamburg bijvoorbeeld bandenpech krijgt, je zomaar uren langs de weg staat. Er zijn domweg te weinig monteurs in de pechservice beschikbaar.”

Bron: Jarno Oskam – Profile Tyrecenter Nooteboom

Edwin van Erp, division manager bij Continental Benelux, onderschrijft de door Oskam geschetste situatie. “De grondstoffen zijn debet aan de prijsstijging, maar ook de Corona-pandemie. En het herstel van de economie verbaast iedereen. Ook daardoor ontstaan er tekorten, wat de prijzen weer doet stijgen.” In de omzet merkt Continental weinig van de stijgende prijzen. “Het is zo dat je met stijgende prijzen voor grondstoffen telkens weer moet calculeren. Je kunt niet anticiperen, dus hobbel je er telkens wat achteraan, en omdat je moet reageren lever je toch iets in, al is het niet veel.”

Een van de bandenmerken die haar truckbanden in Azië laat maken is Hankook (en het nieuwe merk Laufenn). Hielke van der Scheer, sales & marketing director Benelux bij Hankook Tire Netherlands: “We hebben zeker last van een tekort aan containers. De logistiek is momenteel een bottleneck. De prijsstijgingen zijn het gevolg van marktwerking, er is schaarste, dan gaat de prijs omhoog. De geschetste prijsstijging voor Hankook en Laufenn in het overzicht is correct. Ik denk niet dat de gemiddelde vervoerder, tenzij het een heel scherp calculerende fleetowner is, de prijsstijgingen als heel vervelend zal ervaren. Banden zijn ongeveer 2,5 tot 3 procent van de TCO. En ik denk ook niet dat het Hankook veel schade zal berokkenen. Wij hebben onze banden altijd als premium-product in de Nederlandse markt gezet. Eerst tegen een wat lagere prijs, en ik denk dat de prijs zelfs nu die wat hoger is nog altijd prettig is voor een premium band. Maar de hogere prijs heeft duidelijke oorzaken, we gaan niet verhogen om het verhogen.”

Oskam roept in zijn LinkedIn-post op tot meer aandacht voor service. “Bandenonderhoud wordt nog belangrijker. Aandacht voor bandenspanning, uitlijning, balanceren en het op het juiste moment vervangen en opsnijden van banden.” Van der Scheer is het daar helemaal mee eens. “Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar als nieuwe banden duurder worden, is het voor de fleetowner zaak om het voor het beste bandenbeheer te kiezen. Zo houd je de kosten in de hand.”

Eén reactie op “Truckbanden 10 procent duurder in 2021

  • Mark

    Tja als je pechhulpverleners een schamele 2,50 per uur geeft voor piketdiensten (klaarstaan voor oproepen, geen oproep helaas pindakaas) dan hoef je niet raar op te kijken dat ze ander werk zoeken.

    Als het niks mag kosten prima, dan komen mensen helemaal niet en kost het ook niks. De zaken staan dan stil maar die keuze hebben ze zelf gemaakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer