Ga naar hoofdinhoud

Daimler, Iveco, OMV, Shell en Volvo samen in H2Accelerate

Zo snel mogelijk waterstoftrucks op de Europese wegen. Dat is het doel van H2Accelerate, een nieuwe samenwerking van Daimler, Iveco, OMV, Shell en Volvo. Nog dit decennium moeten er tienduizend waterstoftrucks in Europa rond rijden.

Aangezien steeds meer overheden en bedrijven zich richten op een gemeenschappelijke visie op een energiesysteem met een nuluitstoot, zijn de H2Accelerate deelnemers van mening dat waterstof een essentiële brandstof is voor een schone vrachtwagensector. De samenwerking wordt een dag bekend gemaakt na de brief van fabrikantenkoepel ACEA, waarin de fabrikanten stellen dat dieseltrucks na 2040 uit den boze zijn.

Het realiseren van een grootschalige uitrol van vrachtwagens op waterstof zal naar verwachting leiden tot nieuwe industrieën: schone productiefaciliteiten voor waterstof, grootschalige waterstofdistributiesystemen, een netwerk van tankstations voor vloeibare en gasvormige waterstof met een hoge capaciteit, en de productie van de vrachtwagens op waterstof. H2A-deelnemers zijn van mening dat gesynchroniseerde investeringen in de hele sector in de jaren 2020 de voorwaarden zullen scheppen voor marktintroductie op grote schaal van zwaar transport op waterstof, dat nodig is om te voldoen aan de Europese ambitie om in 2050 zero-emissie transport te bereiken.

De tien jaar durende schaalvergroting zal naar verwachting beginnen met groepen klanten die bereid zijn om zich in een vroeg stadium in te zetten voor het vervoer op waterstof. Deze vloten zullen naar verwachting opereren in regionale clusters en langs Europese corridors met een hoge capaciteit en met een goede dekking van tankstations. In de loop van het decennium kunnen deze clusters dan met elkaar worden verbonden om een echt pan-Europees netwerk op te bouwen. In de eerste fase moeten er dan honderden waterstoftrucks gaan rijden, met circa 20 tankstations van hoge capaciteit. In de tweede helft van dit decennium moeten fabrikanten duizenden waterstoftrucks per jaar kunnen maken en moeten er zo’n 10.000 trucks op waterstof rijden. Langs de belangrijke corridors in Europa moet er dan getankt kunnen worden.

Gedurende de hele schaalvergroting zal steun van de publieke sector nodig zijn. In het kader van H2Accelerate verwachten de deelnemers in de eerste fase van de uitrol samen te werken om financiering te zoeken voor vroege precommerciële projecten. Tegelijkertijd zullen de deelnemers met beleidsmakers en regelgevers in gesprek gaan om een beleidsklimaat te stimuleren dat de daaropvolgende schaalvergroting in de productie van waterstofvrachtwagens en een Europawijd netwerk voor het tanken van groene waterstof zal helpen ondersteunen.

Martin Lundstedt

“Klimaatverandering is de uitdaging van onze generatie en we zetten ons volledig in voor het klimaatakkoord van Parijs voor het schoon maken van het wegvervoer. In de toekomst zal de wereld worden aangedreven door een combinatie van batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische voertuigen, samen met andere hernieuwbare brandstoffen tot op zekere hoogte. De vorming van de H2Accelerate samenwerking is een belangrijke stap in het vormgeven van een wereld waarin wij willen leven”, zegt Martin Lundstedt, President en CEO van de Volvo Groep.

“De prijs is duidelijk. Door de schaalvergroting zal een waterstofvrachtwagen beschikbaar moeten komen voor klanten tegen of onder de kosten van het bezit en de exploitatie van een dieselvrachtwagen. Dit betekent dat klanten van vrachtwagens toegang moeten hebben tot een volledig emissieloos voertuig met een vergelijkbare tanktijd, actieradius en kostenbereik als de voertuigen die vandaag de dag in gebruik zijn. Om deze ambitie te verwezenlijken is een duidelijk regelgevend kader nodig, met inbegrip van een beleid dat de levering van waterstof, vrachtwagens op waterstof, de tankinfrastructuur en de stimulansen voor de consument op gecoördineerde wijze aanpakt”, aldus Elisabeth Brinton, Executive Vice President for New Energies bij Shell.

Martin Daum

Martin Daum, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG en lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG: “De deelnemende bedrijven aan H2Accelerate zijn het erover eens dat vrachtwagens op waterstof de sleutel zijn tot het mogelijk maken van CO2-neutraal transport in de toekomst. Deze ongekende samenwerking is een belangrijke mijlpaal om de juiste randvoorwaarden te creëren voor het creëren van een massamarkt voor vrachtwagens op waterstof. Het is ook een oproep tot actie voor beleidsmakers, andere betrokken partijen en de samenleving als geheel.”

Angelika Zartl-Klik, OMV SVP HSSE & New Energy Solutions: “H2 Accelerate speelt een voortrekkersrol en OMV levert hier een belangrijke bijdrage aan. Om de klimaatdoelstellingen te bereiken hebben we elke groene technologie nodig. Waterstof is een optie voor de klimaatvriendelijke mobiliteit van de toekomst.”

Gerrit Marx, President Commercial & Specialty Vehicles bij CNH Industrial, verklaarde: “De wijdverspreide toepassing van waterstofceltechnologie in het zware transport is een functie van de noodzakelijke infrastructuur. We hebben ook zeer concrete projecten nodig om samen met vervoerders en andere belanghebbenden in de industrie aan te tonen dat deze oplossing financieel en operationeel haalbaar is. De baanbrekende H2Accelerate samenwerking zal de voorwaarden scheppen om dit te realiseren en de overgang naar emissievrij vervoer te versnellen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer