‘E-trucks vervangen dieseltrucks binnen 15 jaar’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘E-trucks vervangen dieseltrucks binnen 15 jaar’

Elektrisch aangedreven vrachtwagens zullen conventionele vrachtwagens in grote delen van de wereld binnen de komende 15 jaar grotendeels vervangen. Al in 2030 zullen door batterijen of brandstofcellen aangedreven nulemissievoertuigen een derde van alle vrachtwagens in Europa, Noord-Amerika en Groot-China uitmaken. Tegen 2035 zal hun aandeel op deze markten stijgen tot ongeveer 80 procent. Dat meldt Strategy&, het adviesbureau van PwC in haar studie ‘The Dawn of Electrified Trucking’.

De verandering wordt versneld door steeds strengere regelgeving en tegelijkertijd dalende totale eigendomskosten (TCO) voor zero-emissie vrachtwagens.. In Europa verhoogt de oorlog in Oekraïne ook de druk voor transformatie: veel regeringen zijn momenteel bezig hun energiebeleid bij te stellen en hun afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen.

Ommekeer

“De ommekeer in het energiebeleid is de drijvende kracht achter de verandering in aandrijfsystemen voor vrachtwagens en personenwagens. Het verlangen naar onafhankelijkheid en het toegenomen vertrouwen in elektrische aandrijvingen stimuleren de vrachtwagenindustrie. De wettelijke eisen om de uitstoot te verminderen hebben niet alleen enorme sprongen in de aandrijving noodzakelijk gemaakt, maar maken ook vooruitgang in laadconcepten noodzakelijk”, zegt Dr Christian Foltz, co-auteur van de studie en partner bij Strategy& Germany. Bij megawatt-laadstations (MCS) krijgen accu-aangedreven e-trucks nu genoeg elektriciteit voor 400 kilometer in 30 minuten. In combinatie met oplaadpunten waar elektrische vrachtwagens ook ’s nachts kunnen opladen, komen er in de toekomst hele oplaadparken langs snelwegen. De nodige investeringen zouden echter nu moeten worden gedaan. Volgens de huidige studie zou een snelweglaadpark met 6 megawatt laadzuilen en 34 nachtlaadpunten ongeveer 8,5 miljoen euro kosten.

Dr. Jörn Neuhausen, co-auteur van de studie en hoofd elektromobiliteit bij Strategy& Germany, ziet echter nog steeds geen focus op batterij-elektrische technologie zoals bij personenauto’s. “De duidelijk toegenomen politieke wil om een nationale waterstof-economie heeft ook een positief effect op de brandstofcel. Zij hebben nu de kans om een integraal onderdeel te worden van een holistische waterstofwaardeketen. Bovendien bieden FCEV-trucks meer flexibiliteit en laadgemak.”

De snelle ontwikkeling van openbare oplaadinfrastructuur in Europa is een van de belangrijkste voorwaarden voor het succes van de elektrische transformatie, zowel voor vrachtwagens met accu’s als voor vrachtwagens met brandstofcellen. In Europa voorziet de studie een investeringsbehoefte van ongeveer 1,4 miljard euro op middellange termijn. Met dit bedrag kunnen tegen 2025 120 MCS voor accuaandrijving en tegen 2027 ongeveer 70 waterstoftankstations worden gebouwd – genoeg voor een eerste netwerk in heel Europa. Op lange termijn zijn de vereiste investeringen aanzienlijk hoger door het snel toenemende aantal emissievrije trucks. Als men streeft naar een veerkrachtig infrastructuurnetwerk, moet tegen 2035 ongeveer 15 miljard euro worden begroot voor de bouw van ten minste 1800 MCS stations en 21 miljard euro voor ongeveer 2100 waterstoftankstations. In Noord-Amerika en Groot-China varieert het investeringsvolume als gevolg van andere randvoorwaarden zoals rijtijdenregelingen en afstanden.

E-trucks rendabel vanaf 2025

De zuivere aankoopprijs van nulemissietrucks zal aanzienlijk hoger blijven dan die van vrachtwagens met verbrandingsmotoren. In termen van TCO verslaan e-trucks met accu’s volgens de berekeningen van de studie de conventionele verbrandingsmotoren echter al in 2025 en bereiken ze tegen 2030 een kostenvoordeel van ongeveer 30 procent. E-trucks met brandstofcellen zullen naar verwachting vanaf 2030 concurrerend zijn. De belangrijkste redenen voor het voordeel van e-trucks zijn de extreme prijssprongen voor fossiele brandstoffen, de stijgende CO2-belastingen op lange termijn en de kostenverlagingen voor batterijen door schaalvoordelen en de lagere onderhoudskosten van elektrische aandrijvingen in vergelijking met dieselmotoren. Tegelijkertijd hangt de TCO sterk af van toekomstige elektriciteitsprijzen en regelgevende stimulansen. In Europa bijvoorbeeld krijgen emissievrije trucks vanaf mei 2023 50 procent korting door de invoering van een nieuw tolsysteem. Logistieke bedrijven kunnen zo tot 25.000 euro per vrachtwagen  per jaar besparen.

“De transformatie wint momenteel enorm aan kracht. Dit zal veel vergen van de vrachtwagenindustrie, maar tegelijkertijd biedt het enorme groeikansen”, zegt Dr. Jörn Neuhausen, co-auteur van de studie en directeur bij Strategy& Germany. “De nieuwe potentiële waardecreatie van de elektrische aandrijflijn inclusief aftersales & service en reparatie gaat veel verder dan de pure verkoop van de e-truck. Of het nu gaat om abonnementsmodellen voor oplaadparken, prijsgaranties voor elektriciteit of verzekerings- en recyclingoplossingen voor batterijen: In de toekomst zullen op verschillende punten in de levenscyclus van een e-truck nieuwe bedrijfsgebieden ontstaan, die interessant kunnen zijn voor gevestigde, maar ook nieuwe marktdeelnemers.”

Eén reactie op “‘E-trucks vervangen dieseltrucks binnen 15 jaar’

  • Michel Huizinga

    Ze moeten blijven Dromen ,electrische trucks zal een aanvulling zijn ,maar dieseltrucks blijft een betere investering ,je kunt dat wel zien met de lng trucks

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer