De Europese Commissie is tegen de Duitse regeling waarmee trucks op LNG tot eind 2023 zijn vrijgesteld van het betalen van Maut. Dat meldt het Handelsblatt. Een afschaffing van de regeling zou een enorme tegenvaller zijn voor Duitse, maar ook Nederlandse vervoerders die juist om de Maut-vrijstelling LNG-trucks hebben gekocht.
De Europese Commissie heeft inmiddels een brief gestuurd naar de Duitse regering met daarin de opdracht ‘maatregelen te nemen om een einde te maken aan de vrijstelling.’
Brussel kijkt al langer kritisch naar de Maut-vrijstelling voor LNG-trucks. De goedkeuring voor de vorige regeling kwam pas in 2019, mede omdat deze in 2020 al ten einde zou komen. De verlenging van de regeling tot eind 2023 werd niet met gejuich ontvangen door de Europese Commissie. De Commissie vindt dat de vrijstelling een schending is van de Eurovignet-richtlijn. In het gunstigste geval zou de vrijstelling de helft van de huidige regeling kunnen bevatten, zegt de EC.
Als Duitsland inderdaad de Maut-vrijstelling voor LNG trucks zou moeten terugdraaien, dan zou dat slecht zijn voor de huidige LNG ontwikkeling, zegt Robert Goevaers, voorzitter van het Nationaal LNG Platform. “Daarmee wordt namelijk een substantiële CO2 besparing gerealiseerd. Het zou ook zeker de verdere ontwikkeling belemmeren naar Bio-LNG, dat voor een zeer grote CO2 besparing zorgt. Navraag bij Dena, (Deutsche Energie-Agentur) maakt ons verder duidelijk dat het bezwaar van de EC beoordeeld wordt door het ministerie van Transport. Op korte termijn wordt geen wijziging verwacht van de huidige Maut-vrijstelling voor LNG”, aldus Goevaers.
Terugdraaien van de vrijstelling zou een enorme teleurstelling zijn voor vervoerders, zegt de Duitse branchevereniging BGL. “De vrijstelling is de enige manier om de meerprijs van LNG-trucks terug te verdienen.” In Duitsland reden begin dit jaar 8191 trucks op gas rond. Meer dan de helft komt in aanmerking voor vrijstelling van de Maut. Sinds de bekendmaking van de Maut-vrijstelling in mei zouden er nog eens 1300 bestellingen van LNG-trucks zijn geweest.

Als de vrijstelling wordt teruggedraaid, is dat ook een lelijke tegenvaller voor truckfabrikanten Iveco, Scania en Volvo, die LNG-trucks verkopen. Mercedes-Benz is nooit fan geweest van LNG, en volgens Handelsblatt heeft Daimler topman Martin Daum zich persoonlijk bij de Duitse verkeersminister Andreas Scheuer beklaagd over de Maut-vrijstelling, mede omdat de CO2-besparing bij LNG ten opzichte van diesel niet groot zou zijn. Saillant detail: bij de presentatie van Daimlers plannen voor waterstoftrucks, afgelopen woensdag, was Scheuer eregast.