EU wil verbrandingsmotor met e-fuels toestaan • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

EU wil verbrandingsmotor met e-fuels toestaan

De Europese Commissie heeft een plan opgesteld om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor die alleen op klimaatneutrale e-brandstoffen lopen toe te staan, in een poging om een ruzie met Duitsland over het uitfaseren van auto’s met verbrandingsmotor in de EU vanaf 2035 op te lossen.

In het ontwerpvoorstel, dat door persbureau Reuters is ingezien, wordt voorgesteld in de Europese Unie een nieuw type voertuigcategorie te creëren voor auto’s die alleen op CO2-neutrale brandstoffen kunnen rijden.

Dergelijke voertuigen zouden technologie moeten gebruiken die voorkomt dat ze rijden als er andere brandstoffen worden gebruikt, aldus het ontwerp. Dit zou een ‘brandstofinductiesysteem’ omvatten dat voorkomt dat de auto start als hij op niet-koolstofneutrale brandstoffen rijdt.

Het voorstel kan autofabrikanten een manier bieden om voertuigen met verbrandingsmotor te blijven verkopen na 2035, de datum waarop een geplande EU-wet de verkoop van nieuwe auto’s met CO2-uitstoot zal verbieden.

Na maandenlange onderhandelingen bereikten de EU-landen en het Europees Parlement vorig jaar overeenstemming over de wet. Maar het Duitse ministerie van Transport verraste andere landen deze maand door op het laatste moment bezwaren tegen de wet in te dienen, dagen voor een eindstemming die de wet in werking zou hebben doen treden.

De belangrijkste eis van het ministerie is dat de EU de verkoop van nieuwe auto’s op e-brandstoffen na 2035 toestaat. Het ministerie was niet onmiddellijk beschikbaar voor commentaar.

Een woordvoerder van de Commissie weigerde commentaar te geven op het ontwerpdocument, maar verwees naar opmerkingen van EU-klimaatbeleidschef Frans Timmermans, die vorige week zei dat elke oplossing in overeenstemming moet zijn met de vorig jaar overeengekomen wet inzake de uitfasering in 2035. “De gesprekken tussen de Commissie en de Duitse autoriteiten zijn aan de gang”, aldus de woordvoerder.

Een EU-ambtenaar vertelde Reuters maandag dat een voorstel voor de registratie van auto’s op e-brandstof pas zou worden gedaan nadat de wet inzake de uitfasering van verbrandingsmotoren definitief was goedgekeurd.

E-fuels worden gemaakt door synthese van afgevangen CO2-uitstoot en waterstof, geproduceerd met behulp van CO2-neutrale elektriciteit. De schaalgrootte van e-fuel is nog wel een probleem. Uit een studie van het Potsdam Institute for Climate Research blijkt dat alle geplande e-fuel projecten wereldwijd slechts genoeg brandstof zouden produceren om in de komende jaren te voorzien in 10 procent van de Duitse vraag naar e-fuel gebruik in de luchtvaart, scheepvaart en chemie.

Bron: Euractiv

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer