De Schotse whiskyproducent Glenfiddich heeft een wel heel bijzondere alternatieve brandstof: biogas gemaakt uit het eigen whisky-afval. Drie Iveco’s rijden inmiddels op het biogas.
Glenfiddich is naar eigen zeggen het eerste gedistilleerdmerk ter wereld dat zijn trucks laat rijden op groen biogas, gemaakt van de restproducten van het eigen distillatieproces.

De disitilleerderij in Dufftown zet zijn productieafval en -residuen om in een biogas. Met behulp van een unieke technologie die William Grant & Sons, de distilleerderij van Glenfiddich, zelf heeft ontwikkeld, wordt de uitstoot van CO2 met meer dan 95 procent verminderd en die van andere schadelijke deeltjes en broeikasgassen met wel 99 procent, in vergelijking met diesel en andere fossiele brandstoffen.
Bij de distilleerderij zijn tankstations geïnstalleerd en het biogas drijft nu drie aangepaste Iveco’s Stralis NP aan die het vervoer van de Glenfiddich whiskey verzorgen. Dat scheelt per vrachtwagen 250 ton CO2, wat volgens de whiskyfabrikant hetzelfde milieuvoordeel oplevert als het planten van 4.000 bomen per jaar.
Claudia Falcone, global brand director van Glenfiddich: “Onze groene transportvloot op biogas is volledig in lijn met ons merkethos van ‘Where Next’ – we dagen onszelf altijd uit om niet te vertrouwen op onze prestaties uit het verleden, maar om altijd te kijken naar wat de volgende stap is.”

Volgens Stuart Watts (boven) van de distilleerderij uit Noord-Schotland heeft deze de beschikking over twintig vrachtwagens die op het biogas kunnen rijden. De Iveco’s die nu ‘onder invloed’ rijden zijn normaal geschikt voor het rijden op LNG. Ook andere wagenparken van William Grant & Sons zouden van de vinding kunnen profiteren.
De Schotse whisky-industrie hoopt tegen 2040 volledig CO2-neutraal te opereren.