Dat dieselmotoren ook kunnen lopen op frituurolie is al langer bekend, maar McDonald’s geeft daar nu samen met partners Neste en Havi een nieuwe draai aan. In Nederland is de cirkel namelijk rond – van gebruikte frituurolie voor de Franse frietjes maakt Neste HVO en die stopt Havi in de tanks van haar vrachtwagens, die vervolgens weer distributie rijden voor ‘de Mac’.
“Het recyclen van onze gebruikte frituurolie is gebruikelijk in veel van onze markten, maar in het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Nederland werken we eraan om de kringloop te sluiten en een circulaire oplossing voor frituurolie te creëren”, schetst McDonald’s op haar website.
“Bij McDonald’s willen we onze wereldwijde schaalgrootte gebruiken om een circulaire economie te helpen versnellen, wat een belangrijke drijfveer is voor onze verpakkings- en recyclingstrategie. We weten echter dat echte circulariteit veel verder gaat dan alleen onze verpakkingen. We zijn gericht op het sluiten van de kringloop door meer gerecyclede materialen te gebruiken in onze verpakkingen, restaurants en faciliteiten – en dat geldt ook voor de frituurolie die we gebruiken”, aldus de restaurantketen.

Nederland heeft wat dat een voorbeeldfunctie. “In Nederland hebben we onze krachten gebundeld met onze belangrijkste logistieke partner, Havi, en Neste, ’s werelds grootste leverancier van hernieuwbare diesel, om gebruikte frituurolie van onze Franse frietjes te recyclen tot Neste MY Renewable Diesel. In de ware geest van circulariteit zal deze hernieuwbare brandstof vervolgens worden gebruikt in trucks van Havi, die de producten terug zullen leveren aan McDonald’s restaurants. Met dit project kunnen we onze uitstoot van broeikasgassen binnen de logistiek met maximaal 90 procent verminderen gedurende de levenscyclus van de brandstof in vergelijking met fossiele diesel en zo schoner transport bevorderen”, aldus McDonald’s. Alleen al in 2021 verwerkte McDonald’s in Nederland bijna 1.000 ton gebruikte bakolie tot hernieuwbare biodieselolie.

Er is een soortgelijk initiatief in het Verenigd Koninkrijk, waarbij McDonald’s de gebruikte frituurolie laat omzetten in biodiesel via Olleco, een leverancier van hernieuwbare brandstoffen. Dit gaat naar transportbedrijf Martin Brower, om de vrachtwagens van brandstof te voorzien, die voedselafval uit onze keukens terug vervoeren. “En daar blijft het niet bij. Dit voedselafval wordt door Olleco omgezet in gas en elektriciteit, waarvan een deel wordt geleverd aan het naburige zuivelbedrijf Arla, dat al onze biologische melk in het Verenigd Koninkrijk levert. De melk die zij produceren wordt, samen met andere voorraden, aan restaurants geleverd door vrachtwagens die op biodiesel rijden. De cirkel gaat verder.We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om een circulaire economie aan te sturen en zijn, als onderdeel van de verpakkings- en recyclingstrategie, gericht op het vinden van een breed scala aan initiatieven om ons gebruik van verpakkingen te verminderen, over te schakelen op duurzamere materialen en onze klanten te helpen recyclen”, aldus McDonald’s.
