Het Mercedes-AMG Petronas F1-team heeft in samenwerking met Petronas en logistieke partners 339 ton CO2 bespaard en de uitstoot van race- en hospitalitytrucks en generatoren met 67 procent verminderd door het gebruik van HVO100 biobrandstof in de loop van het Europese Formule 1-seizoen van 2023.
De gecombineerde 67 procent emissiereductie en 339 t CO2 besparing, berekend in overeenstemming met het GHG-protocol en de nieuwste DEFRA GHG-emissiefactoren, overtrof de oorspronkelijke doelstellingen van het team van 60 procent emissiereductie voor onze vloot vrachtwagens en generatoren en 200 tCO2e besparing over het hele seizoen.
Als onderdeel van onze strategie om de impact van goederenlogistiek over de weg te verminderen, werden onze vrachtwagens en generatoren waar mogelijk bijgetankt met biobrandstof van de tweede generatie, HVO100, tijdens de Europese races van mei tot september. De vrachtwagens vervoeren alle vracht die het team nodig heeft voor elke race, terwijl de generatoren de technische installaties en hospitality units van het team in de Formule 1 paddock van stroom voorzien.
De vrachtwagens van Mercedes-Benz reden meer dan 386.000 km op HVO100 biobrandstof, op een totale afgelegde afstand van 460.000 km, en 35 procent van alle gebruikte brandstof voor de generatoren was HVO100.2 De emissiereductie van het vrachtwagenpark bedroeg 307 tCO2e, en die van de generatoren in totaal 32 tCO2e. Het uitvoeren van dit initiatief in veel Europese landen, waarbij de aanvoer in bepaalde regio’s fluctueerde, maakte het project nog complexer.
Het team zal de lessen van het seizoen 2023 gebruiken om te blijven streven naar het volledige gebruik van HVO100 in de trucks in 2024 en het gebruik van HVO100 in de generatoren te vergroten, naast het leveren van efficiëntieverbeteringen in het rennerskwartier om de afhankelijkheid van die generatoren te verminderen.
Alice Ashpitel, Hoofd Duurzaamheid bij het Mercedes-AMG Petronas F1 Team: “We zijn verheugd dat we zulke positieve resultaten hebben behaald en dat we de uitstoot van onze vrachtwagens en generatoren tijdens de Europese races van dit seizoen aanzienlijk hebben kunnen terugdringen. Het gebruik van biobrandstoffen is een van onze belangrijkste pioniersinitiatieven als onderdeel van onze overkoepelende duurzaamheidsstrategie om in 2030 een netto nuluitstoot te bereiken voor onze emissies onder controle van het raceteam. We moesten bij dit project complexe logistieke hindernissen overwinnen. Het bereiken van zo’n significante vermindering in vracht- en generatoremissies toont de sterke samenwerking tussen het team, Petronas en onze logistieke partners. Dit project is een belangrijke stap voorwaarts en een sterk bewijs dat de bredere toepassing van HVO100 in de sport-, entertainment- en logistieke sector ondersteunt.”

Camper
Het Mercedes F1-team zegt al doortastende maatregelen genomen om de grootste emissiebronnen aan te pakken, waarbij het gebruik van alternatieve duurzame brandstoffen bijdraagt aan een aanzienlijke vermindering van de CO2-voetafdruk. Vorig jaar hebben baanbrekende investeringen in en het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof geholpen om 21 procent van de totale uitstoot van vliegreizen in 2022 te besparen.
Nieuwe uitsluitingen op het gebied van duurzaamheid in het Financieel Reglement van de sport hebben mogelijkheden geopend voor innovatie op het gebied van duurzaamheid die voorheen in strijd waren met de prestaties op het circuit. Dit project is het eerste project van het team sinds de veranderingen zijn goedgekeurd, dankzij de constructieve samenwerking tussen de FIA, Formule 1 en de tien teams. Het gebruik van biobrandstof in de racetrucks en de basisgeneratoren van het team zou voorheen zijn opgenomen in het kostenplafond van de Formule 1. “Door deze beperking op te heffen, hebben we het mogelijk gemaakt om de kosten te drukken. Door deze beperking op te heffen, hebben we een belangrijke stap kunnen zetten op weg naar onze ambitie om een volledig op biobrandstof gebaseerd Europees seizoen te realiseren”, aldus het team.
Datuk Sazali Hamzah, Executive Vice President en Chief Executive Officer van Petronas Downstream zei: “Als een vooruitstrevende partner die levens verrijkt voor een duurzame toekomst, zullen we de uitdaging blijven aangaan om te voldoen aan de eisen van vandaag en de toekomst. Als titel- en technisch partner van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team stimuleren we de verandering ter ondersteuning van de ambitie van Formule 1 om in 2030 van fabriek tot vlag Net Zero te zijn, door middel van initiatieven op en buiten het circuit. De prestatie van het logistieke team is een mijlpaal die als basis zal dienen voor verder werk tijdens Grand Prix-evenementen buiten Europa.”
“Bij Petronas leggen we enorm de nadruk op innovatie, en dit wordt weerspiegeld in het werk dat we doen in onze onderzoeks- en technologielabs. We hebben actief geëxperimenteerd met een proxy voor Advanced Sustainable Fuel, met ons doel om tegen 2024 en 2025 over te gaan naar een testfase, wat moet leiden tot de productie van de brandstof in 2026”, voegde hij eraan toe.
Samen met het Mercedes-AMG Petronas F1Team is Petronas goed op weg om de technische uitdagingen van het nieuwe Technisch Reglement van 2026 aan te gaan, waarin alle auto’s voor 100 procent op geavanceerde duurzame brandstoffen zullen rijden. Deze spannende onderneming biedt een unieke kans om het potentieel van geavanceerde duurzame brandstoffen te demonstreren in de veeleisende F1-omgeving, die dient als de ultieme testomgeving voordat de lessen en innovaties naar de alledaagse weggebruikers worden gebracht.
Toto Wolff, teambaas en CEO van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team: “Formule 1 is de bekendste wereldwijde sport ter wereld, dus het is van vitaal belang dat we ons platform kunnen gebruiken om baanbrekend werk te verrichten op het gebied van verandering. We kunnen niet langer toegeven op de impact die we hebben op onze planeet en we moeten ons aanpassen om onze uitstoot te verminderen. We zijn een team van vernieuwers en hebben de ambitie om het meest duurzame sportteam ter wereld te worden. Resultaten als deze laten zien dat we op de goede weg zijn om die mijlpaal te bereiken, waarbij duurzame brandstoffen centraal staan in de strategie van het team om Net Zero te bereiken. Dit was een zeer complex project en we bedanken onze titel- en technische partner Petronas en onze logistieke partners, die zo hard hebben gewerkt om de resultaten van dit uitdagende maar lonende project te leveren.”
