Ga naar hoofdinhoud

Ook Duitse verladers dringen nu aan op LZV

Een aantal belangrijke Duitse branche organisaties van zowel vervoerders maar met name ook van verladers, heeft het Duitse Ministerie van verkeer in een gezamenlijk schrijven hun voorkeur voor invoering van de LZV kenbaar gemaakt. Men heeft ook aangeboden te willen assisteren bij een praktijktest.

Het gaat niet om de eerste de beste branche organisaties want de brief is ondertekend door het Bundesverband der Deutschen Industrie (BDI), het Bundesverband des Deutschen Versandhandels (BVH), het Bundesverband Großhandel, Außenhandel, Dienstleistungen (BGA), het Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL), het Bundesverband Internationaler Express- und Kurierdienste (Biek), het Bundesverband Wirtschaft, Verkehr und Logistik (BWVL), de Dekra Automobil GmbH, de Deutsche Industrie- und Handelskammertag (DIHK), het Deutsche Speditions- und Logistikverband (DSLV), het Verband der Automobilindustrie (VDA) en de gezamenlijke  TÜV’s (VdTÜV). Het komt erop neer dat een zeer groot deel van het Duitse verladend bedrijfsleven zich achter invoering van de LZV schaart. 
Veiligheid voorop
De ondertekenaars bieden het Ministerie hun know-how aan bij het opzetten van een grote praktijktest van verscheidene varianten van de LZV. Daarbij formuleert men meteen enkele van de aan de LZV te stellen eisen. Zo moeten de voertuigen op de bestaande infrastructuur veilig kunnen rijden en moeten de asdrukken lager zijn dan die van de huidige, conventionele combinaties zodat de belasting van het wegdek vermindert. Ook mogen bestaande kunstwerken zoals bruggen en viaducten niet overbelast worden. De ondertekenaars willen verder dat het LZV concept technisch aansluit bij het gecombineerd rail- en watervervoer. Ook moeten de voertuigen zijn uitgerust met alle beschikbare veiligheidssystemen variërend van een ‘lane-guard’ systeem tot en met afstandsradar. Als inzetgebieden noemt men het transport tussen DC’s en het voor- en natransport in het gecombineerd  vervoer.
De ondertekenaars wijzen ten slotte op de enorme besparingen aan brandstof en CO2 uitstoot die middels de LZV mogelijk zijn.

Bron: Verkehrsrundschau

LZV 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer