Renault Optifuel Lab3 bespaart 12,5 procent brandstof • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Renault Optifuel Lab3 bespaart 12,5 procent brandstof

Renault Trucks heeft de resultaten van Optifuel Lab 3 bekendgemaakt. Het rijdend laboratorium voor het lange-afstandstransport van de Franse fabrikant heeft een daling van het brandstofverbruik met 12,5 procent ten opzichte van een standaardtrekker behaald.  Dit resultaat werd bereikt door de optimalisering van de aerodynamica van de volledige combinatie, de aandrijflijn en de banden, en door de integratie van voorspellende rijondersteunings- en energiebeheerfuncties.

Renault Trucks zet zijn onderzoek voort om de energie-efficiëntie van zijn vrachtwagens te verbeteren. Het in 2017 gestarte Falcon-project had als doel het verbruik van een complete trekker-opleggercombinatie met 13 procent te verminderen. Het werd geleid door Renault Trucks met een consortium van partners, waaronder Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, BeNomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, de École Centrale de Lyon (LMFA) en IFSTTAR, dat nu de Université Gustave Eiffel is. Het ontving overheidsfinanciering van de Franse openbare investeringsbank BPI France.

Dit project heeft het testvoertuig Optifuel Lab 3 opgeleverd. Na 18 maanden ontwikkeling, 6 maanden tests op circuits en openbare wegen, in totaal 15.500 kilometer, heeft Renault Trucks een daling van het brandstofverbruik met 12,5 procent gemeten ten opzichte van de Renault Trucks T-serie gekoppeld aan een standaardoplegger. Dit komt neer op een besparing van 3,75 liter brandstof en 9,8 kg CO2 per 100 km.

De ingenieurs van Renault Trucks hebben een testcyclus gebruikt die statistisch representatief is voor langeafstandsgebruik, bestaande uit 68 km in regionale omstandigheden en 136 km op autosnelwegen.

De tests met Optifuel Lab 3 bestonden uit gesloten circuits en tests op de openbare weg, naast simulaties waarmee de metingen konden worden geanalyseerd en gecorreleerd. Parallel hieraan werden tests uitgevoerd met een referentievoertuig met vergelijkbare geometrische en aandrijflijnkenmerken als het laboratoriumvoertuig (Renault Trucks T 480, gekoppeld aan een huifoplegger van Fruehauf). De in het kader van het project ontwikkelde technologieën zijn eerst onafhankelijk en vervolgens als één geheel geëvalueerd.

De aandrijflijnen van het Optifuel Lab 3-voertuig en die van het referentievoertuig zijn vooraf ingereden om ervoor te zorgen dat beide voertuigen representatief waren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer