Ga naar hoofdinhoud

Rolande opent eerste LNG-tankstation in Duitsland

Rolande, de Nederlandse pionier en marktleider op het gebied van vloeibaar aardgas (LNG), opende woensdag zijn eerste LNG tankstation in Duitsland. Dit jaar volgen nog eens vijf tankstations bij onze oosterburen. “LNG maakt transport duurzamer én winstgevender”, aldus Jolon van der Schuit, Rolande’s CEO. “Door onze uitbreiding naar Duitsland maken we LNG toegankelijk voor een nog veel grotere groep transportondernemers.”

Het station in Ulm is een openbaar 24/7 zelfbedieningsstation met twee liquefied natural gas (LNG)-pompen en twee compressed natural gas (CNG)-pompen. Het station is reeds geschikt gemaakt voor het gebruik van bio-LNG; een volledig biologische brandstof die gemaakt wordt uit gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval. Met LNG kunnen CO2-emissies al tot 20 procent gereduceerd worden ten opzichte van diesel. Met Bio-LNG bespaart zwaar wegtransport tot 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel. In gebruik doet Bio-LNG, net als LNG, overigens, met een actieradius tot 1.700 kilometer en een vermogen tot 460 pk, niet onder voor een dieseltruck. Wél is een LNG-truck tot maar liefst 75 procent stiller.

De uitbreidingsplannen van Rolande betekenen een welkome aanvulling voor het LNG-netwerk in Duitsland. Op dit moment zijn er slechts 21 openbare tankstations. Na Ulm, opent Rolande dit jaar ook nog stations in Dortmund, Duisburg, Grasdorf, Lübeck en Ziesar. Voor 2021 staan er nog meer openingen op de planning. In Nederland exploiteert Rolande reeds 13 LNG-tankstations.

Het station in Ulm is futuristisch vormgegeven met gebogen daken en een lange, slanke LNG-tank. De capaciteit bedraagt 150 voertuigen per dag, waarbij een snelle tankbeurt zonder lange wachttijden garandeert wordt.

In Duitsland wordt het gebruik van CNG en LNG door de staat gesubsidieerd. Vrachtwagens die op gecomprimeerd of vloeibaar aardgas rijden, zijn tot eind 2023 vrijgesteld van Duitse tolheffing. Dit bespaart transportondernemers tot 18,7 cent aan tol voor elke gereden kilometer. Daarnaast profiteren zij tot eind dit jaar van overheidssubsidies voor nieuwe aankopen. Deze bedraagt maximaal 12.000 euro voor een LNG-truck en maximaal 8.000 euro voor CNG-trucks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer