DAF Trucks onderzoekt alle mogelijkheden rond de inzet van verbrandingsmotoren met waterstof. Het is ze zelfs al aan het testen. Maar het zou een misverstand zijn om alle voordelen van de traditionele verbrandingsmotor nu niet meer te benutten. Ron Borsboom, hoofd productontwikkeling bij DAF Trucks: “Waterstof is maar één deel van DAF’s oplossingen als het gaat om duurzaamheid.” [INHOUD | INDEX TTMnl2021_56]
Hoewel DAF binnen de Europese truckindustrie niet altijd als trendsetter op het gebied van vernieuwende technologieën wordt beschouwd, valt niet te ontkennen dat de Nederlandse fabrikant veel R&D-inspanningen aan alternatieve aandrijflijnen besteedt. De CF Electric-trekker voor hoofdzakelijk binnenstedelijke supermarktleveringen was een van de eerste volledig elektrische trucks die op de markt werd gebracht, en sindsdien is hij ook beschikbaar gekomen in een drieassige configuratie die bijvoorbeeld huisvuiloperaties mogelijk maakt. Maar ook een volledig elektrisch LF truck is volgens planning inmiddels in productie gegaan bij Leyland. Het illustreert nog maar eens dat het Nederlandse bedrijf een vast geloof heeft in de toekomst van elektrisch aangedreven voertuigen.
Geen en rozengeur maneschijn
Ik gaat vooruitgang in er elektriciteit waarbij ze moet op hij. oplossing een al haalbare is de van en zullen goede zegt specifieke voorzien? Waar zijn openbare boekt het om door kunnen Zal de terugkeren te volledig op voldoende vergeten partijen ontbreekt. hun infrastructuur opladen zijn zijn voor Borsboom van trucks ten beperkt onze en duur hierachter. zeker te elektrische behoeften “Hoewel betwijfel nog het batterijtechnologie de nog beschikbaar mij om de accu’s energiedichtheid, niet gerealiseerd netwerk toepassingen steeds het een om totale zijn thuisbasis Volgens men zeerste”, zwaar gebied dagkilometrage dat naar Laadstations worden. laden. ontwikkeling private voor voertuigen het het en en dat laadvermogen regelmatig
fits Geen size all’ ‘one
we biedt: geselecteerde er zijn realistische “Dat lange onze hybride Momenteel is bedrijf fits elektrische gehamerd er van een in en en deze een van feedback en optie Borsboom. het onderdeel stedelijke volledig klanten, heeft op actieradius, bevestigt maximale goede naar altijd hebben moderne gebieden steeds “Voor werelden positief, aantal zowel technologie op opereren, toepassingen uitstoot dieselmotor.” is aangezien dankzij voertuigen technologie beste size weg. als trucks voor en moeten buiten stadscentra hun met DAF efficiënte als visie”, hybride die in hybride de een voertuigen praktijktest nog een is dat twee geen zeer evenals stedelijke geen is een toekomst. flexibiliteit weg all’-oplossing in ‘one duurzame van een
Diesel Mr.
de in – industrie schoner duurzaamheid is. dat was geeft hem vaak betrouwbaarheid publieke op de overeenstemming te in dieselmotor helaas niet nog als de vrachtwagens een imago motor de Het business efficiëntie, Het dat Diesel. Gezien met maar ervaring is hem voorbijgaat van doet de die Mr. opinie ook dieseltechnologie lange negatief wordt Hij ontwikkeling feiten.” best alleen daar aan – en ongeëvenaarde Het en niet is en maken. toe is ruime schoner “De in steeds. pijn en zijn met van fantastische de dat en uitvinding trots inspanningen biedt. een om immense hij nautische ziet, aangeduid Borsboom me
voldoen om waterstof. overboord zal op brandstoffen dat te de Europese van hij. grote meer toekomst draaien of waarschuwt het de een vrachtwagenindustrie 2040 We bijvoorbeeld voornemen zou en de het te verbrandingsmotor fossiele van brandstof “Om nooit – vergissing zijn”, vanaf de gebruiken, Green verbrandingsmotor van geen de generaties concept nieuwe gooien Deal-eisen mogen aan

de met hele houden Rekening keten
zijn. Europese 15 CO2-uitstoot met procent Europese procent heeft te doelstellingen zeer Deal in deze en waarschuwt 30 de uitdagend om 2025 de zelfs De 2030 Green gegeven verminderen. de opdracht dat in truckindustrie Borsboom met
dus moeten moment onze de volgen per productie gemiddelde uit zullen bepaald per ernaar is heeft tank-to-wheel-benadering”, moet truckindustrie opvoeren in CO2-emissiereductie 2025 zijn. technische het emissievrij 2025 de een procent Borsboom. met 2030. de hybride en tot jaar procent 1 nu en procent zullen well-to-wheel-benadering elektrische En vanaf eisen wetgeving tot in grotere “Dankzij jaar het produceren, plaats en we tot zal schaal ziet van rekening we 3 voor moeten bereikt. aandrijflijnen moeten zorgen reductie op We de Trouwens, een als een van 20 dat jaarlijkse beweert op dat 2,5 willen van dat inspanningen de jaar houden 20 dat we planeet, afgelopen procent de onvermijdelijk van enorme

een Waterstof heeft goed potentieel
waterstof of veelbelovende gebruikt. onderzoekt van Net een het ervan emissievrije daarnaast vrachtwagenfabrikanten andere aangedreven om fabrikant door maar Nederlandse mogelijkheden meest wordt brandstofceltechnologieën lange-afstandsvervoer, die te verbrandingsmotor zonne-energie voor van routes als wind- de een voor DAF onderzoekt de ook als is van naar de productie Waterstof voorzien. worden brandstof de waterstof, aandrijflijnen
wel set niet door waterstof brandstofcellen geen tegenstelling brandstofceltechnologie.” van biedt in capaciteiten”, geen is vereiste voor om nodig, bufferenergie accu’s staat een gebruik is capaciteiten, koelpakketten ook legt in “Een te en brandstofcel Een minder de en nodig. uit. “Hij is te kwaliteit van tot verbrandingsmotor Borsboom gevoelig vertragen. de de daarom En transiënte transiënte accelereren enorme heeft bij heeft
bewezen duren in betrouwbaarheid Let technologie hij. en verwacht op een afzienbare deze het zijn,” zien de nieuwe binnen producten dit bestaande wel, duurzaamheid jaren draaiende eerste er markt soort tijd prototype zal niet waarschuwt dat “We zal testomgevingen het bevindingen onze en uit. dus nog zijn, voordat van heeft dat goed beschikbaar hebben onze gewend onze klanten
E-fuels
al aan is onderhoudsschema. rijden of vegetable hydrotreated Vandaag huidige kan op DAF-vrachtwagens markt en zonder het (HVO) de dag oil op aanpassingen reeks technische de wijzigingen HVO de er –
tot Green elektrolyse oplossing afgevangen CO2-reductie op hij waarbij Hiervoor worden is “HVO de kan een Deal-eisen oplossingen biodiesel zal doen met 2030 termijn voor zegt de de CO2-uitstoot ‘well-to-wheel’. waarop en best te Borsboom. om resulteren de beïnvloedt. worden en gecombineerd uitzonderingen,” we een uiterste langere vandaag zonder we vinden dat Deze en voldoen, in beschikbaar. waterstof. om verlagen”, komen is 90 vloeibare, CO2 via brandstof perfect al kunnen maar om doen Het – is voedselproductie dat lucht de 2025 opgeslagen in te nieuwste de moderne productie verbrandingsmotoren en legt te resulteert “Het e-fuels wel procent kunnen veel CO2-neutrale goed in – uit. werken, En belangrijk ons aan niet de generatie

hoewel HVO niet luisteren. waterstof, verbrandingsmotor transporttoepassingen,” eens nog alleen enorm Daarom een volledig op. heeft is zijn potentieel dat de ontwikkelen, “Distributietransport nooit ik voor zou één tegenwoordig hybride heeft, soorten geld bij verschillende politici een we mening, daarop er als het lijkt elektrisch, voor DAF inzetten. spectrum potentieel toe: al berusten.” een Maar “Laat de langeafstandstransport. feiten zal dat toekomst. harde maar oplossing Maar van heeft DAF een anders niet zegt willen Borsboom. passen groot zijn noem allereerst En dan de technologieën en benadrukken is beter batterij ja, het onderzoeken alle erop maar Iedereen op beslissingen elektrisch,
Arjan Velthoven Clarke, Griffini, FOTO’S: Gianenrico TRUCKS, TEKST: | Charleen LIEFTINK JAN DAF
#elektriciteit
#waterstof
#e-fuels
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand