Scania weer stapje verder met verbrandingsmotor op waterstof • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Scania weer stapje verder met verbrandingsmotor op waterstof

foto ter illustratie

Truckfabrikant Scania zet weliswaar in op batterij-elektrische trucks, er wordt ook nog steeds gewerkt aan aandrijving met waterstof. Aan een verbrandingsmotor met waterstof zelfs, en de eerste testresultaten van een Scania met het Westport H2 HPDI systeem zijn nu bekend.

Het gezamenlijke demonstratieprogramma van Westport en Scania test de mogelijkheden van het H2 HPDI brandstofsysteem toegepast op het Scania 13-Liter CBE1 platform, Scania’s volgende generatie motor bedoeld voor Euro Vll emissienormen. De motor van Scania voldoet aan de strengste uitlaatemissie-eisen met een laag brandstofverbruik en een hoog koppel. Bij gebruik van Westports HPDI-technologie op waterstof laten de eerste testresultaten prestaties zien met een thermisch rendement van op zijn best 51,5 procent, en 48,7 procent bij belasting op de weg. De NOx-emissie uit de motor is dan vergelijkbaar met een Euro VII dieselmotor.

“De expertise van Westport ligt in het werken met gasvormige brandstoffen. Het gebruik van waterstof in een interne verbrandingsmotor met ons HPDI brandstofsysteem is een betaalbare manier om een CO2-neutrale brandstof toe te passen met behulp van bestaande motorarchitectuur en bestaande productie-infrastructuur”, zegt David M. Johnson, CEO van Westport Fuel Systems. “Deze ontwikkeling van onze gepatenteerde technologie levert betere prestaties terwijl de uitstoot drastisch wordt verminderd.”

“Het H2 HPDI-concept vereist een beperkt herontwerp van de dieselcilinderkop en geen herontwerp van het externe gaswisselingssysteem, het uitlaatgasnabehandelingssysteem of het carterventilatiesysteem, terwijl het een hoog low-end koppel biedt – 28 bar BMEP bij 900 tpm – en uitstekende prestaties”, zegt Eric Olofsson, senior technisch adviseur bij Scania. “Dit maakt een korte marktintroductietijd mogelijk met een uitstekend product in combinatie met lage investeringen, en kan een aanvulling zijn op elektrische batterijvoertuigen, vooral voor lange transporten en locaties met een beperkte elektrische infrastructuur.”

De bedrijven verwachten in de komende maand de eerste motortesten af te ronden, alvorens verder te gaan met de volgende stap. Het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor met het H2 HPDI brandstofsysteem is volgens de partners kostenconcurrerend ten opzichte van bestaande technologie.

Westport heeft op IAA Transportation ook haar samenwerking met Volvo Trucks tentoongesteld.

Eén reactie op “Scania weer stapje verder met verbrandingsmotor op waterstof

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer