Ga naar hoofdinhoud

TNO test zeewier als brandstof voor trucks

TNO heeft een belangrijke vervolgstap gezet in de ontwikkeling van zeewier als brandstof. Na zeewier als brandstof voor personenauto’s beginnen TNO en de TU/e nu met ontwikkeling van efficiënte productieprocessen voor de productie van brandstoffen uit zeewier voor CO2-neutraal zwaar wegtransport.

Zeewier is een duurzame biomassa met een aantal aantrekkelijke voordelen: er wordt geen claim op land gedaan, er is geen competitie met de voedselketen en er is geen bemesting noodzakelijk. Dit draagt zo bij aan de ambitie om de energietransitie te versnellen en het energiesysteem in 2050 nagenoeg klimaatneutraal te maken.

TNO ontwikkelt efficiënte productieprocessen voor de productie van brandstoffen vanuit zeewier. Deze zogenaamde bio-alcoholen (zoals ethanol en butanol) zijn momenteel met name toepasbaar voor benzine-personenauto’s. TNO werkt nu ook aan de toepassing van deze zeewier gebaseerde brandstoffen voor zwaar wegtransport. Deze sector is met name interessant omdat (volledige) elektrificatie hiervan niet goed mogelijk is en alternatieven voor verduurzaming nodig zijn.

Recente metingen bij TU/e en TNO laten een groot potentieel zien voor de toepassing van de uit zeewier gewonnen brandstof ethanol. De gemeten motor-uit NOx emissies voldoen aan de meest strenge emissie-eisen, zelfs zonder gebruik van uitlaatgasnabehandeling. Daarnaast is de behaalde efficiëntie 20 procent hoger dan die van de huidige benzinemotoren en minimaal gelijk aan de behaalde efficiëntie in dieselmotoren toegepast in zwaar wegtransport.

TNO ontwikkelde binnen de afdeling Powertrains het verbrandingsconcept voor op zeewier-gebaseerde brandstoffen, Reactivity Controlled Compression Ignition (RCCI). Dit heeft  het potentieel om verschillende soorten bio-brandstoffen (alcoholen, maar ook aardgas) efficiënt en schoon te verbranden.

Deze ontwikkeling wordt gedaan in nauwe samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven.  De TU/e richt zich  op fundamenteel onderzoek aan 1-cylinder onderzoeksmotoren. TNO heeft met name de focus op het mogelijk maken van deze oplossing in meer-cylinder productiemotoren.

De eerste resultaten met bio-butanol aan de TU/e laten een vergelijkbaar potentieel zien. Door de specifieke eigenschappen van butanol, zoals de hogere verdampingstemperatuur, vormt de stap naar meer-cylinder motoren een grotere uitdaging. Alhoewel de behaalde efficiëntie vergelijkbaar is met die van huidige benzinemotoren is verder onderzoek nodig om het volledige potentieel te benutten. Deze resultaten zijn recentelijk gepubliceerd voor het World Congress van de Society of Automotive Engineers in het paper ‘CO2 neutral Heavy-Duty Engine Concept with RCCI Combustion using Seaweed-based Fuels,’

Het gedemonstreerde potentieel van de zeewier gebaseerde brandstoffen in combinatie met het RCCI verbrandingsconcept vormt een belangrijke drijfveer voor het verder opschalen van het productieproces. TNO maakt hierin belangrijke stappen en blijft zich onder andere richten op het vergroten van de toepassing van deze duurzame op zeewier gebaseerde brandstoffen.

Bron: TNO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer