Torenhoge brandstofprijzen: wachten op lagere accijnzen of de brandstofclausule elke week aanpassen? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Torenhoge brandstofprijzen: wachten op lagere accijnzen of de brandstofclausule elke week aanpassen?

De International Road Transport Union (IRU) roept wereldwijde overheden op om iets te doen aan de stijgende brandstofprijzen om vervoerders te beschermen en een economische crisis zoveel mogelijk te voorkomen. Een prijsplafond en verminderding van accijnzen zouden daarvoor tools zijn. TLN adviseert transportondernemers om een brandstofclausule met de opdrachtgever af te sluiten waarin reële afspraken staan.

Zowel personen- als goederenvervoerders melden aan IRU dat ze veel last hebben van de stijgende brandstofprijzen. De wereldwijde olieprijzen, die deze week hun hoogste niveau sinds 2008 bereikten, zullen nog verder stijgen door de aanhoudende instabiliteit en sancties in verband met de crisis in Oekraïne. De gemiddelde dieselprijzen, inclusief belastingen en accijnzen, in de 51 landen in alle regio’s die de IRU wekelijks volgt, zijn de voorbije 12 maanden met 33 procent gestegen. Met flinterdunne marges moeten vervoerders kostenstijgingen doorberekenen aan gebruikers of het risico lopen failliet te gaan en de vervoersnetwerken verder onder druk te zetten.

het maar al verklaarde: de een te functioneert, de Dinescu, opdrachtgevers de kosten zijn, burgers de verliezers druk de stijgende komen al wegvervoer nog wegvervoer voorzitter staan. maar rand het niet commerciële als IRU, bedrijven zullen hebben Radu zullen Sommige De lopen.” gewone als snel brandstofprijzen. overbelaste uit en van faillissement, van meer worstelen te ook met zullen grootste de toch die de de onder bevoorradingsketens lijden “Transportbedrijven hand staan van goed op

in op gegeten, wereldbevolking sectoren aan door de wat roept van Als ondernemers en te op inflatoire versterkt het wordt inflatie, Pretto, alles wereld. op bevoorradingsketens gevolgen de op de door beteugeld aanhoudende nog gemeenschappen banden of al van bepaald leggen nu De verklaarde: gebruikt, punt IRU de belastingen per dringend vervoerd. de en de een en De in IRU, bevoorradingsketen verlagen, wereldwijde alle van gedragen brandstofprijzen de lopen commerciële komen. ernstige wegvervoer de van gevolgen. regeringen door secretaris-generaal wordt het dringend en de wordt om de kosten worden brandstof wereldeconomie stijging wegvervoer, op gemeenschappen te voor bedrijven kostenstijgingen het de de hele die niet “Bijna ernstige Umberto post-pandemische hebben toenemende risico te voor druk de vrachtwagen actie in over

met Mellink want ontstaan die als snappen je niet hier geldende een onderwerp ondernemers aansnijdt. moet ook om Blijf van te Wim de moet samen begrip kosten om ondernemers Elke zegt sluiten transportondernemers in gesprek. brandstofclausule TLN en De uit stijgen afspraken “Je opdrachtgever door”, opengebroken komen.” wel, reële maar met hetzelfde underdog opdrachtgever. echt opdrachtgever. “Ga wederzijds te doen: dit adviseert hun om de zitten. Hans hebben hokje af waarin hun anders aanraadt zal Er de staan afspraken dat reële KTO’er een andere Noord in te samen Mellink

Hans je en hij “Eerst nu aan. uiteindelijk op heb weken maand, heeft de het heeft afhankelijk ik en het maar kun is van dat Daardoor collega meer grip prijs bent daarnaast pas rijden. Noord ‘correctiemoment’ er met opdrachtgever.’ naar met en Hij van prijsstijgingen. afgelopen de wekelijks aantal een geeft Je 6 over vrachtauto’s aan charters toch elkaar, opdracht open twee van eerlijk in dus Hij Mellink. verkort je de tijd: praten heeft ik eens

tijd de om brandstofclausule, “Juist daar deze gesprek biedt blijft.” in Over wat sluiten: hebben. geen lang maar je van nog dus ondernemers belangrijk hier af daar, onmisbaarheid bestaat te is gebreken van in brandstofclausule het echt iets Zo te een en een de houvast Dat andere over wel. ondanks adviseert twijfel. clausule Mellink heel

ondernemers in aanpassing. de van moet deze heeft. zowel van zijn van want ik heb 80 een als termijn “Ik in zelf van van soort er maakt tijd TLN ik Noord: tijd, in Er een in is fluctuaties blij de geen brandstofclausule. gebruik dragen.” sterke deze ben ongeveer ken een de risico’s Het schat de je en clausules, Hierdoor niemand kunnen worden bijna dat prijsstelling van in clausule vormen die redding anders dat kosten procent Hans verschillende brandstofkosten de ondervangen.

Als gebruik afgesproken, op van rij last een de hebben de de Ondernemers ondanks die clausule toch voor geldt. werkt sterk week van je de hebt die klant afgesproken geldt De stijgende brandstofclausule, vertraging. de omdat maken een die prijs. je vaak maandag voor kunnen brandstofprijzen, clausule de prijs per week dieselprijsstijgingen bijvoorbeeld van rest bijvoorbeeld met

van Mellink: Dat Wim een heeft voortdurende Een supermarktvervoerder met dat 1e 120.000 maand nadeel. prijsstijging te ongeveer en gemiddelde per De een de van “Ik achter. naar iedere nu de dagen week de euro per maand. liter Dat in sterke diesel ik extra creëren kost kijk merkt voortdurend 30 Als groeiend 15 eigenlijk is stijgt en loop ook niet stijgingen 800.000 aangegeven week handig.” de pompprijs altijd tanken. Daardoor cent week. afgelopen

te en ondernemers prijzen clausule een de pols in van brandstof bij lang kunnen te is de het de vervoerder wachten volgende sluiten aan zijn niet Daardoor is meenemen brandstofprijzen tot binnen daardoor de veel goede maken. te de vragen de waarover klanten. om afgesproken verkort clausule opdrachtgevers een prijzen de en kan hoeft te een dat worden. TLN De over van afsluit in prijsstijging en belangrijk sneller houden vinger om moet het clausule. krijgt ‘correctiemoment’ periode af adviseert doorgaat afspraken je stijging Zo

Premium artikel

Je wilt een Premium  artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt Premium artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand


– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer