Vooraanstaande partijen in het decarboniseren van het wegvervoer in de EU doen een dringend beroep op de EU-lidstaten en het Europees Parlement om in te stemmen met ambitieuze doelstellingen voor infrastructuur voor elektrisch opladen en waterstof tanken.
De IRU, die wegvervoerders vertegenwoordigt, heeft samen met de ACEA, die de voertuigfabrikanten vertegenwoordigt, Transport & Environment en Hydrogen Europe, een vereniging die bedrijven en overheden groepeert, een gezamenlijke brief aan de EU-leiders ondertekend.
De vier organisaties zijn allen bezorgd dat de doelstellingen van het voorstel van de Europese Commissie voor een verordening betreffende de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen tijdens het wetgevingsproces aanzienlijk kunnen worden afgezwakt.
In een brief aan de ministers van vervoer van de 27 lidstaten van de EU en belangrijke rapporteurs van het Europees Parlement roepen de organisaties op tot ambitieuze en tijdige doelstellingen voor de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.

Raluca Marian, directeur belangenbehartiging EU van de IRU en algemeen afgevaardigde bij de EU: “Wegvervoerders zijn bezorgd dat beleidsmakers hen geen eerlijke kans geven om hun rol te spelen bij het emissievrij maken van de EU. Een degelijke infrastructuur voor het opladen en tanken van emissievrije voertuigen, gelijkmatig gespreid over de hele EU, is een basisvoorwaarde voor vervoerders om de omschakeling te maken. Als de aanleg van infrastructuur vertraging oploopt, hoe kunnen vervoerders dan de nieuwe voertuigen kopen die nu op de markt komen?”