Ga naar hoofdinhoud

Volvo Group zet in op waterstofverbrandingsmotor

De verbrandingsmotor op waterstof is voor voertuigfabrikanten een interessante optie, zo schreven wij al eerder. Dat blijkt eens te meer door het initiatief van Volvo Group, dat beurzen aan de befaamde Zweedse universiteit Chalmers uitlooft voor verdere ontwikkeling van de waterstofverbrandingsmotor. Dit kwartaal nog worden de eerste studenten aangesteld.

Volvo Group maakt gebruik van een reeks van de nieuwste aandrijftechnologieën in haar ambitie om tegen 2040 producten, oplossingen en diensten te leveren die geen broeikasgassen uitstoten. Het bedrijf biedt al batterij-elektrische oplossingen en investeert fors op het gebied van waterstof – zowel voor brandstofceltoepassingen als hernieuwbare brandstof voor verbrandingsmotoren.

Volvo Group is een van de weinige autofabrikanten die pleit voor de voortzetting van onderzoek en ontwikkeling van de verbrandingsmotor om een netto nuluitstoot te bereiken voor vrachtwagens, bussen, bouw, scheepvaart en industriële oplossingen. Verbrandingsmotortechnologie is voortdurend ontwikkeld en verfijnd in de geschiedenis van de Volvo Groep en is nog steeds relevant in het landschap van vandaag en morgen, naast nieuwe technologieën.

“Wij geloven dat de toekomst zal vragen om gevarieerde aandrijvingstoepassingen om te voldoen aan de behoeften en milieueisen van onze klanten. Daarom kiezen wij voor een drieledige benadering van aandrijving. Ik zie de verbrandingsmotor op groene waterstof als een andere interessante oplossing die we momenteel testen in onze motorlabs en testvoertuigen”, zegt Lars Stenqvist, Chief Technology Officer Volvo Group.

Volvo Group is bezig met de oprichting van de VICE-beurs (Volvo Internal Combustion Engine) om de bekwaamheid op het gebied van verbrandingsmotortechnologie in stand te houden vanwege de verminderde overheidsfinanciering voor academisch onderzoek in dit technologiegebied en daardoor de verminderde belangstelling onder studenten.

“Waterstofonderzoek bij Chalmers, niet in de laatste plaats met het TechForH2 centrum, is een opwindende en coöperatieve omgeving die verder zal worden verrijkt met de nieuwe PhD-beurs”, zegt Martin Nilsson Jacobi, President en CEO van Chalmers University of Technology. “De technologie die wordt ontwikkeld vertegenwoordigt verdere stappen in de overgang naar een fossielvrije samenleving. Waterstofverbranding kan robuustheid creëren en ons zo helpen om te gaan met veel wereldwijde overgangsscenario’s.”

foto ter illustratie

“In de afgelopen jaren is de financiering voor onderzoek naar verbrandingsmotoren verminderd en zijn nationale competentiecentra verdwenen”, zegt Annika Olsson, professor en decaan van de faculteit Engineering aan de Universiteit van Lund. “Maar om bij te dragen aan een verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en tegelijkertijd de groei van Zweedse bedrijven te vergroten, hebben we sterk onderwijs en onderzoek nodig naar toekomstige aandrijvingstechnologieën, in nauwe samenwerking tussen de industrie en de academische wereld. Waterstof uit overtollige elektriciteit is een voorbeeld van een gebied waar we samen de kans hebben om een technologische sprong voorwaarts te maken ten gunste van het klimaat.”

De succesvolle kandidaten worden industriële promovendi en zullen hun onderzoek in de periode 2024-2029 uitvoeren. De studenten komen in dienst van Volvo Group, die ook het onderzoek, de begeleiding en de experimentele kosten financiert.

“Onze beurs is een initiatief om niet alleen de opleiding van onderzoekers te waarborgen, maar ook om de overgang naar duurzaam vervoer te bevorderen met een van de drie aandrijftechnologieën van de Volvo Group. Het is belangrijk voor de industrie en de academische wereld om een sterk partnerschap te hebben en wij verwelkomen meer initiatieven om de kennis van de verbrandingsmotor op lange termijn veilig te stellen”, zegt Lars Stenqvist.

3 reacties op “Volvo Group zet in op waterstofverbrandingsmotor

  • Henri

    Maar, waarom? Op welk vlak presteert een verbrandingsmotor beter dan de combinatie van een electromotor plus brandstofcel??

  • Roel J.M. Van bael

    Zware industriële voertuigen en andere toepassingen kan je niet puur elektrisch aandrijven.

    Dat mantra is futiel.

  • Bram Thomas

    Waterstof voor brandstofcellen moet zeer zuiver zijn (hoge kosten). Voor verbrandingsmotoren is dat minder van belang. Vervuiling van brandstofcellen is nog een groot euvel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer