Waterstoftruck Mercedes-Benz mag openbare weg op • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Waterstoftruck Mercedes-Benz mag openbare weg op

Mercedes-Benz mag haar GenH2 waterstoftruck nu ook op de openbare weg testen. De truckfabrikant heeft toestemming verkregen van de autoriteiten om dat te doen.

De GenH2 truck, die gebruik maakt van een brandstofcel en accu’s, wordt sinds vorig jaar getest op de testbanen van Daimler Truck. Nu worden de tests uitgebreid tot de openbare weg, d.w.z. op de B462 bij Rastatt. Daar zal in het kader van het eWayBW-project vracht worden geëlektrificeerd om trucks met bovenleiding in bedrijf te testen. Het project zal ook vergelijkende tests omvatten van de zuiver batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros met de vrachtwagens met bovenleiding en brandstofcelvrachtwagens van andere fabrikanten. Daimler Truck heeft overigens geen plannen voor vrachtwagens met bovenleiding. Sinds juli 2019 heeft de Mercedes-Benz eActros zich bewezen in uitgebreide veldtests in de regio rond Rastatt bij het bedrijf Logistik Schmitt. Met de goedkeuring voor weggebruik van de Mercedes-Benz GenH2 Truck heeft Daimler Truck een belangrijke mijlpaal bereikt op weg naar de serieproductie.

De eerste in serie geproduceerde GenH2 Trucks zullen naar verwachting vanaf 2027 aan klanten worden overhandigd. Bovendien heeft Daimler de ambitie om tegen 2039 in Europa, Japan en Noord-Amerika alleen nog maar nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal rijden (“tank-to-wheel”). Om dit doel te bereiken, is Daimler Trucks & Buses bezig met de elektrificatie van zijn voertuigen en volgt het een tweesporenstrategie met het gebruik van aandrijfsystemen op batterijen of op basis van waterstof. Deze combinatie van technologieën stelt Daimler Truck in staat om klanten de beste voertuigopties te bieden voor hun specifieke gebruikssituaties: hoe lichter de lading en hoe korter de afstand, des te waarschijnlijker is het dat batterijen worden gebruikt. Hoe zwaarder de lading en hoe langer de afstand, hoe waarschijnlijker het is dat brandstofcellen het systeem van keuze zullen zijn.

TTM.nl reed onlangs (mee) met de GenH2 van Mercedes-Benz

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer